Kommunen vill vara i hamn före sommaren

Diskussionerna med entreprenören är inte i mål men kommunens förhoppning är att det felaktiga djupet i hamnen ska vara åtgärdat innan sommaren.

Grund. Det är oklart om båtägarna kan sjösätta till våren. Kommunen är inte överens med entreprenören om ytterligare muddring.

Grund. Det är oklart om båtägarna kan sjösätta till våren. Kommunen är inte överens med entreprenören om ytterligare muddring.

Foto: Jens Ökvist

BONDÖN2016-12-28 15:53

Den nya båthamnen vid Bondökanalen blev 30 centimeter för grund. PT har belyst problemet i flera artiklar och i november pågick fortfarande diskussioner med entreprenören NCC om vem som bär ansvaret. Än i dag är inte frågan avgjort.

– Det pågår en process och vi har inte kommit i mål, säger David Sundström, näringslivschef på Piteå kommun.

Enligt honom ska entreprenören undersöka olika tekniska lösningar för att muddra hamnen och lämna fram ett förslag för kommunen.

– Vi har diskuterat vilken åtgärd som är smartast, smidigast och enklast för att komma vidare från där vi är i dag, säger Sundström.

Den nya hamnen har hittills kostat kommunen 17,5 miljoner kronor och vem som ska ta merkostnaden är fortfarande inte avgjord.

– Min uppfattning är att vi har upphandlat ett visst djup, nu är det inte det djupet och då är det entreprenören som är ansvarig. Men vi har inte diskuterat pengar och vi har inte heller nått någon överenskommelse.

Den nybildade hamnföreningen kommer inte teckna något avtal med Piteå kommun förrän hamndjupet är 2,8 meter och PT har tidigare berättat att det är oklart om båtägarna kan sjösätta i hamnen till våren.

– Vi hoppas vara färdiga i den här diskussionsfasen första halvan av januari och därefter beror det lite på den tekniska lösningen. Hur lång tid det kan ta att återställa djupet vet jag inte men ambitionen är fortsatt att vi kommer vara färdiga till sommaren, säger Sundström.

Kanalen

Piteå kommun har byggt en kanal med öppningsbar bro vid Bondön så att båtägarna inte behöver åka den svåra passagen runt Degersten för att ta sig mellan norra och södra skärgården.

Från början var projektet kostnadsberäknat till 25,4 miljoner kronor, varav EU skulle gå in med 12,7 miljoner. Tidigt stod det klart att pengarna inte skulle räcka och projektet har fördyrats under arbetets gång. Piteå kommun har i dag pumpat in mer än 30 miljoner kronor i projektet och då är inte hamninvesteringen på 17,5 miljoner kronor inräknad. Bondökanalen har hittills kostat 43,7 miljoner kronor och fortfarande återstår tillkommande kostnader på omkring 1,2 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om