För några veckor såg området vid den smalaste delen av Bondön ut som en gigantisk leråker, men nu börjar den drygt 200 meter långa kanalen ta form. Längs den löper en nylagd stensättning.
När PT besöker Bondön står maskinerna stilla. NCC:s folk har semester drygt två veckor framåt, men det stör enligt projektledaren Per Andersson inte tidsplanen.
– Arbetet nu handlar om att schakta upp massor som läggs upp för en yta vi behöver för att lägga upp material. Sedan i september börjar brobygget över kanalen, säger Per Andersson.
Bron blir åtta meter lång och får en seglingsfri höjd av fyra meter, men eftersom den stålbro som ska byggas blir öppningsbar kan både segelbåtar och turbåtar som Laponia gå igenom.
– Vi har precis lagt ut anbud på brobygget. I slutet av augusti avgörs vem som tar hem det, säger projektledaren.
Kontrollerat inflöde
Bondökanalen blir 20 meter bred med undantag av något ställe där bredden ökar till 28 meter. Vid själva bron smalnar den till åtta meter.
– Det är därmed möjligt för båtar att mötas, säger Per Andersson, som uppger att under hösten fortsätter arbetet med stenläggning.
Under oktober sker muddring vid södra och norra infarten till kanalen. Under december släpps havsvattnet in.
– Vi kommer att gräva mycket sakta för att inte få in för mycket vatten. Vi vill ha ett kontrollerat inflöde, säger Per Andersson.
Det pågår också projektering av den båthamn som ska ligga på norra sidan av Bondökanalen.
– Det jobbas på det. Men det finns inget beslut på att den ska byggas, säger projektledaren, som uppger att hittills har kanalbygget flutit på som tänkt. Det rinner på bra.
– Ja, vi håller tidsplanen där båtar ska kunna börja passera till nästa sommar och vi följer budget.
Bygget av Bondökanalen är kostnadsberäknat till 28 miljoner kronor varav hälften består av EU-medel. Projektet innebär att fritidsbåtar och turbåtar tjänar en dryg landmil på sin färd norrut eller söderut i Piteå skärgård eftersom de slipper runda Bondön.