Farleden är rensad

Båtar skadades när de körde på stenar i farleden in mot Bondöns småbåtshamn, men inför sommaren har området fått större djup.

Både hamnen och den norra farleden in mot Bondökanalen har fått rätt djup. (Arkivbild).

Både hamnen och den norra farleden in mot Bondökanalen har fått rätt djup. (Arkivbild).

Foto: Jens Ökvist

BONDÖN2019-05-08 14:23

Projektet vid Bondökanalen har kantats av många problem. Dit hör debaklet med att Piteå kommun missade att plocka bort ett stort antal stenbumlingar i den norra delen av farleden. Det gjorde att större segelbåtar och motorbåtar inte kunde köra in till den nybyggda Bondömarinan och några båtar fick också skador.

Problemet var att när området muddrades blev inramningen för kort. Det gjorde att ett stort antal stenbumlingar låg kvar och som är en del av en ås som skär av inloppet till hamnområdet.

Inför sommaren är dock saken ordnad. I höstas plockades stenbumlingarna bort. Nu har farleden ett djup på 2,8 meter.

– Det räcker till för de flesta större båtar. Min egen sticker enbart 1,55 meter så det är inga problem, säger Ulf Westerberg, ordförande för Bondöns hamnförening och Piteå segelsällskap, PSS.

Jenny Axelsson, enhetschef vid kultur -och fritid, säger att det som återstår nu är att göra en ny prickning av farleden in till hamnen.

– Vi ska göra justeringar i farleden och det ska vara klart före midsommar, säger hon.

Frågan om djupet i hamnbassängen som visade sig vara för grund är också löst. NCC som utförde muddringen höll inte avtalet om att den skulle ha ett djup på 2,8 meter men nu är det riskfritt att kryssa in till bommarna. NCC muddrade till rätt djup och tog också enligt uppgift på sig merkostnaden på 2,5 miljoner kronor. Hela projektet med Bondömarinan kostade enligt uppgift nära 16 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om