Som PT skrev för två månader sedan ska stenmaterial från den gamla Bölebron schaktas bort för att förhindra att olyckor med båt och skoter inträffar. Men jobbet med att göra isen hållbar för tunga maskiner, står stilla sedan blidvädret gjorde sitt intåg för två–tre veckor sedan.
– Vi var riktigt nära målet när vi var tvungna att avbryta, säger platschef Per Wahlström.
Kört på grund
När man rev den gamla bron i början på 90-talet i samband med att den nya var klar, så tog man inte bort de gamla stenfyllningarna.
Detta har gjort att boende runt Böle haft problem med att man kört på grund med båtarna och det har varit svårt att ta sig förbi bron när vattenståndet varit lågt.
Trafikverket anlitade därför NCC som i januari började bereda en tillräckligt hållbar isväg. Därefter ska hål tas upp för att slutligen schakta upp de 2 500 kubikmetrarna stenmassor som ska bort.
Men till dags dato har vädergudarna inte varit på arbetarnas sida. Isen har inte kunnat göras tillräckligt tjock.
– Vi måste armera isen och då använder vi trävirke och ska armera runt ett schakthål 20 meter ut åt varje håll. Det har faktiskt varit bra kärnis. Den har varit mellan 40–45 centimeter tjock men måste bli cirka 80 centimeter, säger Per Wahlström.
Täta iskontroller
Han berättar att iskontroller gjorts senast i torsdags och strömmarna har ännu inte ätit något underifrån, däremot har det tinat lite uppifrån.
– När arbetet är igång igen kontrolleras isen dagligen efter ett schema och det är mycket säkerhet runt det här, säger Per Wahlström och tillägger:
– Vi använder både linor och skyltar för att spärra av området. Med enbart färglinor finns risken att de som kör skoter kan skada sig på dem.
Det jobbas även på en plan två, om vädret skulle svika, men inget är klart kring den ännu.
– Värsta scenariot är att det blir plan tre, vilket innebär att vi måste vänta till nästa vinter. Vädergudarna går ju inte att förhandla med, avslutar Per Wahlström.
Den slutgiltiga summan för arbetet väntas landa på en till två miljoner kronor.