Lärorikt projekt om samisk kultur

På Böleskolan har eleverna på fritids jobbat med ett projekt om samer i två veckor. På torsdagen firade de med en samefestival på skolgården. "Det hade varit kul att testa leva som en same", säger Melvin Nilsson, 10 år.

Dragkampen var ett uppskattat inslag vid samefestivalen på Böleskolan.

Dragkampen var ett uppskattat inslag vid samefestivalen på Böleskolan.

Foto: Frida Enberg

BÖLE2019-02-07 19:30

Med anledning av samernas nationaldag den 6 februari bestämde sig pedagogerna på Böleskolan för att hålla ett projektarbete om ursprungsfolkets kultur, historia och leverne med eleverna.

– Vi har jobbat i projekt om samer förut och det har varit väldigt uppskattat av eleverna, så vi bestämde oss för att köra det igen, säger fritidspedagogen Sofia Wallin.

Ellie Öhlund, 8 år, tycker sameprojektet varit det roligaste projektet de haft på fritids.

– Det har varit jättekul. Vi har fått lära oss mycket om samer på "grej of the day". Vi har haft mycket pyssel och så har vi fått tälja pennor, berättar hon.

Även Melvin Nilsson, 10 år, har uppskattat projektarbetet.

– Jag är väldigt intresserad av historia och samer har funnits i 9 000 år. Det är ett ursprungsfolk och de bor i Sápmí. Det roliga är att jag är lite same själv, säger han.

På torsdagen avslutades projektarbetet med en samefestival på skolgården. Till tonerna av Sofia Jannok tävlade eleverna i renrajd, lassokastning och dragkamp.

Pedagogerna har lagt ner mycket tid på projektarbetet och eleverna har tre dagar i veckan erbjudits tre workshops att välja mellan.

– Det har funnits täljning, samiska lekar och hantverk. De har fått testa göra samiska symboler med lödpenna, färglägga samiska mönster och dekorera askar, berättar Jonas Berglund.

Inne på fritids har man också inrett en kåta samt dekorerat ett utställningsbord med samiska hantverk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om