I Axels klass är det Maja och Elin och som bestämmer. De bestämmer vem som räknas och vem som är en tönt.
Axel är en tönt och har fula kläder. Det är därför han önskar sig en Enigma-tröja i födelsedagspresent. Enigma är det senaste märket. Alla som är nåt har en sån! Men märket är dyrt. Mamma säger att de inte har råd. Och Axel blir mer och mer desperat. Om han bara får en sån tröja kommer allt att lösa sig! Hur svårt kan det vara att stjäla en?