"Ser lovande ut i både Norrbotten och Västerbotten"

Ann-Louise Jonsson på Streiff Studio tycker Boden har bra förutsättningar för spelutveckling, men eftersom branschen är liten skulle hon gärna se större möjligheter att ta in kompetens från andra länder.

"Boden är tänkt att vara ett kluster för spelutvecklare. Jag vet inte om jag hade startat i en stad som inte hade stödet och nätverket", säger Ann-Louise Jonsson på Streiff Studio.

"Boden är tänkt att vara ett kluster för spelutvecklare. Jag vet inte om jag hade startat i en stad som inte hade stödet och nätverket", säger Ann-Louise Jonsson på Streiff Studio.

Foto: Lena Leffler

Boden2022-07-19 09:00

– Boden är tänkt att vara ett kluster för spelutvecklare. Jag vet inte om jag hade startat i en stad som inte hade stödet och nätverket. Det har funnits hela tiden för oss, säger Ann-Louise Jonsson på Streiff Studio.

Hur ser allmänheten på spelutveckling?

– Många vet inte hur mycket pengar som ligger i industrin. Endast i Sverige omsatte spelindustrin ungefär 35 miljarder år 2020 och det ökar bara. Det är Sveriges tredje största industri, det är bara gruvdriften och skogsindustrin som drar in mer om jag inte minns fel. Det är otroliga intäkter. Politikerna är generellt sett okunniga angående spelutvecklingsindustrin. De förstår inte behoven eller möjligheterna.

Vilka utmaningar finns?

– Vi som land har haft stora framgångar i spelindustrin, men det är ett problem att få in arbetskraft. Vi har inte tillräckligt med kompetens i Sverige, vi är för få i branschen, men Migrationsverkets regler gör det omöjligt att ta in kompetens utifrån för en liten studio.

Streiff Studio tar nu fram en demo för sitt spel.

– Vi siktar på att ha någonting att visa till vintern.

Hur ser du på framtiden i branschen?

– Den ser lovande ut i både Norrbotten och Västerbotten, säger Ann-Louise Jonsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!