I första hand arbetar han med ljud och ljuddesign till olika spel.
– När man gör film krävs det skådespelare, kameramän, regissörer, rekvisitamakare. På samma sätt är det en del discipliner som krävs för spel när småstudios börjar växa som svampar i backen i Boden med omnejd. Det är få som kan hantera alla disciplinerna. Många små studios behöver hjälp med spetskompetensdiscipliner. Jag startade eget för att underlätta för dem, säger Henrik Lindfors.
Hur länge har du varit intresserad av spel?
– Det har hängt med sedan barnsben. Ett antal fysiska förhinder gjorde att jag aldrig blev en del av sportvärlden, alltifrån att jag hade storlek 51 på skorna, vilket hindrade mig från att åka skidor och skridskor i skolan, till att jag är blind på ena ögat och inte har något djupseende, vilket gjorde att jag inte kunde engagera mig i bollsporter, säger han och tillägger att spel också är sport.
– Jag tycker att man ska behandla spel som en sport överlag. När man börjar streta bort från de gamla romerska grenarna med en militärhistoria bakom, och i stället börjar blanda in annat där man använder endast hjärnan, så är spel en naturlig del av den fållan.
Han arbetade tolv år med radio och spelade in musik från lokala band i skivstudios. Det har han haft med sig när han sedan började studera spel och speldesign med inriktning på ljud.
– Det är bara att nyttja sina starka sidor.
Sverige ligger i framkant när det handlar om spelutveckling, menar han.
– Vi är världsledande på att exportera spel per capita. Ungefär var fjärde person i världen har nu spelat ett svenskt spel. Innan coronapandemin var det var åttonde. Svensk spelexport genererar snart mer än järnexporten, säger han och fortsätter:
– Ju fler industrier som kommer hit upp och ju mer utveckling som sker på olika fronter, desto bättre. Det är bra att allting inte blir centraliserat eller knutet till en gruva.
Hur är synen på branschen i dag?
– Synen från politikersfären är ointresserad, trots stor export av spel. Man slår sig för bröstet över stålverk här när vi sitter med en bransch som genererar näst intill lika stor export som vad järnmalmen gör. Man ger inte riktigt branschen uppmärksamhet, säger han och fortsätter:
– Synen på spelbranschen från gemene man är lite självförnekande. Det är långt fler gamers där ute än man tror. De ser inte sig själva som spelare alla gånger, trots att de spelar Wordfeud och Candy crusch. Det finns många spel där ute för alla typer av människor. De flesta är spelare i dag, även om man inte titulerar sig som det. Den genomsnittliga spelaren i USA är en 55-årig hemmafru.
Hur mår branschen i Boden?
– Det går onekligen framåt. Sedan kom covid och satte käppar i hjulen för många verksamheter. Även om spelbranschen mådde bra under covid, så såg vi lite av en dipp när det handlade om att etablera studioverksamheter. Vi har inte sett lika många studios växa sig fram som jag önskat, men det har gått bra för branschen. Efter covid så ser vi att det börjar komma mer och mer verksamhet i Boden Business Park.
Hur ser förutsättningarna ut i Boden?
– De är goda. Det är lite av ett nav som håller på att växa fram på Boden Business Park, i gamla Filmpool nord-huset. I dag är det tre studios, men snart kommer det vara minst fem studios som är här. Det är spelstudios i olika storleksrang, men fokus ligger på indiespelsbolag.
Vad är utmaningen om man vill starta företag i branschen?
– Om man vill starta och driva ett mindre bolag så man är det bra att leda en arbetsgrupp som består av många discipliner. Ska man starta en studio så är det viktigt att veta en del om olika discipliner och framför allt vara en driven entreprenör. Det finns gott om utbildningar som tillhandahåller det som behövs, speciellt i Boden, exempelvis Indiespelsutveckling som är en folkhögskoleutbildning.
Hur ser du på spelutvecklingens framtid i Boden?
– Jag har en svag förhoppning om att Boden och fyrkanten överlag kommer bli mer som Skövde där man har en stor industri. Det är en framgångssaga, säger Henrik Lindfors.