Dubbelspår Luleå-Boden försenas: "Viktigt att det prioriteras"

Det planerade dubbelspåret mellan Boden-Luleå försenas med fyra år. Stålbolaget Stegra ser dock i nuläget ingen dramatik i uppgifterna.

Stegra anser att det är av högsta vikt att satsningen på dubbelspår prioriteras - på lång sikt.

Stegra anser att det är av högsta vikt att satsningen på dubbelspår prioriteras - på lång sikt.

Foto: Visionsbild/Stegra

Boden2025-02-16 14:00

Trafikverkets tidigare plan för dubbelspåret på den hårt trafikerade sträckan var att projektet skulle stå klart 2033. I en ny utredning som Dagens Industri tagit del av skriver Trafikverket att det nya dubbelspåret kommer stå klart tidigast 2037. Tidigare byggstart var planerad till 2029, nu beräknar man att komma igång 2030 och att tempot i bygget av dubbelspåret sänks i förhållande till tidigare plan. 

undefined
Bygget av dubbelspår mellan Luleå-Boden försenas med fyra år enligt Dagens Industri.

”Anledningen till att vi nu bedömer att dubbelspåret kan vara färdigställt i sin helhet till 2037 är att vi under 2024 mer ingående har gått igenom genomförandet och bedömningen är att det krävs en längre genomförandetid för att minska åtgärdens trafikpåverkan”, säger Nils Ahlm, strategisk planerare på Trafikverket, enligt Dagens Industri.

Nils Eklund är pressansvarig på Stegra. Han säger att det enligt Stegras bedömning kommer att finnas tillräckligt med järnvägskapacitet på sträckan Boden-Luleå under stålbolagets uppstartsfas. Produktionen är under uppstartsfasen beräknad till på 2,5 miljoner ton.

undefined
Stegra anser att det är av högsta vikt att satsningen på dubbelspår prioriteras - på lång sikt.

– När det gäller årsangivelsen 2037 och analysen från Trafikverket så har vi inte tagit del av den. Vi behöver mer underlag och kunskap innan vi kan uttala oss, säger han. 

– Samtidigt är det av största vikt att en satsning på dubbelspår, på längre sikt, prioriteras redan nu, tillägger han.

För att klara delar av transporterna tittar Stegra på möjligheten att ta ut sina produkter via Piteå hamn som har ansökt om ett nytt miljötillstånd för att kunna hantera stålet från Stegra. Enligt Piteå Tidningen vill det kommunala hamnbolaget utöka godsvolymerna från 2,5 till 12 miljoner ton per år. 

undefined
Nils Eklund, pressansvarig Stegra.

För att kunna möta behoven kring den framtida godshanteringen planerar Piteå hamn även för fler terminalbyggnader och lagerytor. Exempelvis avser bolaget att anlägga en tältbyggnad för mellanlagring av Stegras stålprodukter.

– Luleå hamn är vårt första alternativ men vi har från start varit tydliga med att vi tittar på flera spår gällande våra logstikflöden. Vi vill ha flexibilitet och har därför gjort en del förberedelser där Piteå hamn eventuellt skulle kunna vara en del av det, säger Nils Eklund.    

Sträckan Boden-Luleå

Sträckan mellan Luleå och Boden är en av Sveriges hårdast trafikerade enkelspåriga sträckor, med tunga godståg från LKAB och SSAB. 

Mängden godståg kommer enligt prognoserna att mer än fördubblas till 58 tåg per dygn 2030. Totalt väntas 91 tåg per dygn trafikera Luleå-Boden 2030. 

Stegra vill transportera stålrullar, skrot, järnmalmspellets och järnsvamp på linjen. 

Från början fanns en förhoppning om att bygga dubbelspår 2029-2033. Det ändrades förra året till 2031-35. Nu gäller 2030-37 som byggperiod. 

Flera delsträckor väntas bli klara innan hela sträckan är klar. En av dessa, tre kilometer mellan Sävastklinten till Norra Sunderbyn, skickade regeringen på tisdagen dock tillbaka till Trafikverket. 

Kostnaden för dubbelspåret beräknas till 7,6 miljarder kronor. 

Källa: Dagens Industri

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!