Älvsbyn satsar 50 000 på PR under O-ringen

Älvsbyns kommun köper marknadsföringsplats för 50 000 kronor på O-ringen i Boden nästa år.- Vi når en väldigt stor målgrupp, säger näringslivschefen Pär Jonsson.

BODEN 2012-12-01 06:00

Den 20-26 juli 2013 anordnas världens största orienteringstävling i Boden. Älvsbyns kommun blev erbjuden att sponsra O-ringen med cirka 300 000 kronor och bland annat gå in som värd för en etapp.

Älvsbyns näringslivschef Pär Jonsson godkände bara "silverpaketet" för 50 000 kronor där kommunen får en monterplats, två halvsidesannonser i O-ringen tidningen, en halvsida i programtidningen samt skyltar vid målgång och på tävlingstorget.

- När det är ett stort evenemang i Fyrkanten känner vi vill att vi vill gå in och stötta. Vi får också oerhört många träffar i den målgrupp vi söker. Barnfamiljer är en viktig del i vår kommunikationsstrategi, säger Pär Jonsson.

Turismsatsning
Att gå in som huvudsponsor kändes inte försvarbart för Pär Jonsson.

- Jag var tvungen att stoppa det.

Årets O-ringen i Halmstad hade cirka 21 000 deltagare. Genom att synas i Boden vill Pär Jonsson sätta Älvsbyn på kartan.

- Vi vill att de ska besöka Älvsbyn och Storforsen och öka omsättningen på våra turist- och handelsföretag.

Kommunen lägger ingen större fokus på att försöka få tävlande att bo i Älvsbyn.

- Vi tror inte på det i någon större utsträckning, säger Pär Jonsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om