Att susa fram i sin egen bil med bara himlen som tak är nog en kittlande frestelse för många. Men få kan och vill göra verklighet av drömmen att äga en cabriolet, även om försäljningen nu ökar.
Under årets fem första månader såldes 1 084 nya cabrioleter i Sverige, enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden. Det var bara 0,6 procent av alla nyregistreringar, men en rejäl ökning från 647 sålda "cabbar" under samma period ifjol.
Mazda toppar
Totalsiffran är så liten att aktiva bilhandlare och populära modeller kan få stort genomslag. Just nu är en Mazda "het", och enligt bilvärderingsföretaget KVD står det japanska märket för drygt 300 av årets sålda cabrioleter.
– Mazda Miata har funnits i 40 år, sett nästan likadan ut och är relativt billig, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.
Hans bild är att många cabrioletköpare är entusiaster som redan har en eller två andra bilar i garaget.
– En cabriolet brukar inte vara familjens förstabil. Möjligen för en 25-årig "yuppie" som vill jaga brudar och behöver lite hjälp, funderar Moldén.
Ökad komfort har dock gjort det mera attraktivt att köra cabriolet under vinterhalvåret, företrädesvis med suffletten uppfälld.
– De har blivit tysta, varma och fina, och många har fyrhjulsdrift, säger Bertil Moldén.
"Tro på din förmåga"
Sannolikt finns också ekonomiska orsaker till att fler köper en cabriolet. Försäljningen ses ibland som en konjunkturmätare. Den kan också peka på att en del personer har väldigt gott om pengar.
– Du måste tro på din egen förmåga att skapa din framtid, rent konsumtionsmässigt, för att ta risken att lägga dina pengar på en väsentligt dyrare bil, säger Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.
Efter Mazda är de mest populära cabrioletmärkena i år BMW, Volkswagen och Porsche, enligt KVD:s statistik från bilregistret. (TT)