Tidsschemat är pressat för entreprenören Skanska, som utför arbetet för Trafikverkets räkning.
– När man väl har stängt av trafiken, då blir det stressigt. Men har man bara planerat bra så ska allt gå bra, säger arbetsledaren Erik Segerstedt.
32 ton väger pjäsen som ska sänkas ner under vägen i början av veckan.
– Det som händer just nu är att vi håller på göra invallningar runt den gamla rörbron. När de är klara ska vi torrlägga området genom att pumpa ut allt vatten, berättar Erik Vallin, projektledare vid Trafikverket.
Den gamla rörbron har rostat sönder.
– Det var dags att byta ut den. Förlorar den alltför mycket bärkraft så kan det i värsta fall resultera i en kollaps, säger Erik Vallin.
Under måndagen kommer vägen över bron schaktas bort och den gamla bron avlägsnas.
– Sen fyller vi på med grus, lyfter den nya bron på plats och därefter blir det att fylla på med ännu mera grus innan den nya vägen ska beläggas, säger Erik Vallin.
Det som ställer till problem just nu är att den nya bron har skadats vid transport och montering.
– Det är omöjligt att hantera så här stora pjäser utan att det blir lite små skador. Det finns med i beräkningen, säger Erik Segerstedt.
Den nya rörbron är 32 meter lång och mäter 4,8 meter i diameter.
– Vi har repmålat en del redan, men det var en del som missats. Så det blir ytterligare repmålning nu under helgen, säger Erik Segerstedt.
Under söndagen ska den nya bron besiktas och om allt går enligt planerna då kan den lyftas på plats under början av veckan.
Mellan 10 och 20 personer kommer att arbeta med brobytet under veckan och om tidsplanen håller kommer trafiken släppas på igen på torsdag. Fram tills dess hänvisas trafikanter till väg 930 via Vitsand. .
Brobytet är en del i ett större broprojekt, som innefattar ytterligare ett brobyte samt ett reparationsarbete.
– Vi håller på i fyra månader. Sedan ska en rörbro under väg 373 bytas ut, men det kommer att göras i två etapper. Då kommer vi inte behöva leda om trafiken, utan bara stänga av ett körfält, säger Erik Vallin.
Reparationsarbetet som sedan ska utföras är en så kallad halvsulning, vilket innebär att den undre halvan av rörbron förstärks med ny plåt och betong.
– Det är rörbron som går under E4 som ska halvsulas, säger Erik Vallin.
Prislappen för hela projektet är 11,6 miljoner.