Ny trafikplats ska minska trafik

Vissa tider på dygnet är trafiken genom bostadsområdet Bergsviken utanför Piteå tätare än på E4. Trafikverket har tagit fram två olika lösningar på problemet.

Alternativ Nord skulle ligga cirka 1,3 kilometer från trafikplatsen vid Bergsviksbron. Den skulle inte dominera landskapet, men den skulle hamna nära bebyggelsen enligt Trafikverkets utredning.

Alternativ Nord skulle ligga cirka 1,3 kilometer från trafikplatsen vid Bergsviksbron. Den skulle inte dominera landskapet, men den skulle hamna nära bebyggelsen enligt Trafikverkets utredning.

Foto: Trafikverket

BERGSVIKEN2012-07-13 06:00

Biltrafiken är tät och på vissa sträckor kör 75 procent av dem som passerar för fort, visar mätningar. Den problematiska trafiksituationen genom Bergsviken och Hortlax är inte ny och olika lösningar har diskuterats under åren. Nu har Trafikverket utkristalliserat två scenarion som skulle lätta på trycket. Båda går ut på att man gör så kallade trafikplatser längs E4, i jämhöjd med Bergsviken, för att styra undan det mesta av biltrafiken. Just nu ställs utredningen ut på olika platser för att allmänheten ska kunna bilda sig en uppfattning och komma med synpunkter.

Båda förslagen, alternativ Nord och alternativ Mitt, skulle kosta omkring 50 miljoner kronor att genomföra. Finansieringen är inte löst, och projektet befinner sig fortfarande i ett förhållandevis tidigt stadium.

Blir landmärke
Det nordligare alternativet skulle hamna i jämhöjd med den bro som i dag går över E4 mot Tingsholmen. Den befintliga bron byts ut och påfartsramper i så kallad klöverform byggs på båda sidor av E4, i områden där det i dag finns både skog och åkermark. Anslutningsvägar till väg 503 mot Hortlax och Bergsviken dras i ett kryss tvärs över en av ängarna, med en rondell mitt på.

Det andra alternativet skulle byggas ett par hundra meter längre söderut i en mer utdragen variant, till största delen på åkermark. Även här tar anslutningen mot Hortlax och Bergsviken vägen över odlingsmarken.

I utredningen läggs stor vikt på att lösningarna ska smälta in i omgivningen och påverka miljön så lite som möjligt, men båda varianterna bedöms bli tydliga landmärken längs vägen och inverka mycket på omgivningen. Därför rekommenderas att det ska ligga ett fokus på att anläggningen ska bli estetiskt tilltalande. Till exempel att bron i alternativ Nord ska vara vacker.

Stör mer och mindre
Alternativ Nord påverkar jordbruks- och kulturmiljön i området mindre, men anses orsaka fler störningar för de boende i närheten. Trafiksäkerheten blir ännu bättre än i det andra alternativet och ger större samhällsekonomisk nytta, enligt Trafikverket. På flera punkter, till exempel hur trafiken påverkas genom Bergsviken, bedöms effekterna vara desamma.

Underlaget har varit ute på remiss till ett antal intressenter och andra har fått ta del av informationen via ett informationsmöte. Piteå kommun förordar alternativ Nord. Hortlax aktivitetsgrupp, Norrbotens ornitologiska förening, Piteå snöskoterklubb med flera har haft synpunkter. Ingen av dem motsätter sig bygget men vill att särskild hänsyn ska tas till olika aspekter.

En tredje variant, alternativ Syd,, placerad ännu längre söderut finns med i underlaget men räknas inte som aktuellt längre.

- Det blir för dyrt i förhållande till vilken nytta det skulle göra, säger projektledaren Jöran Gärtner.

Även planer som funnits på att göra en väg förbi Hortlax har lagts på is. Där har samråd med allmänhet, kommun och myndigheter pekat på att behovet inte finns, enligt Trafikverket.

FAKTA Olycksdrabbat område

Trafikmängden på E4 parallellt med Bergsviken och Hortlax är cirka 3 630 fordon per dygn i snitt över året. På väg 503 genom Bergsviken passerar 3800 fordon och genom Hortlax 1380 i snitt per dygn. På vissa ställen passerar över 6 000 bilar. Fler tunga fordon kör på E4 än på väg 503.

Mellan åren 2003 och 2008 registrerades 25 olyckor med personskador på vägar i området. Värst drabbade är korsningarna E4 och väg 933 (infarten till Hortlax i jämhöjd med Sandholmen) och väg 503/väg 373 (avfarten mot Bergsviken från Arvidsjaursvägen).

Med den nya trafikplatsen beräknas trafiken minska på väg 503 med upp till 4 500 fordon per dygn.

Vägutredningens resultat ska ligga till grund för att ta projektet vidare. Det finns inget beslut om finansiering. Just nu kan Trafikverket inte säga något om en tidsplan.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om