Pelle Tott på rolig flygresa till huvudstaden
Incheckning, biljetter, säkerhetskontroller och röntgenapparater - det är mycket att tänka på när man ska resa med flyg.
Oj, vilka stora motorer flygplanet har! När dessa startar låter det jättemycket!
Foto: Maria Johansson
Det första man gör när man kommer på flygplatsen är att sätta fast en liten lapp på sin resväska med sitt namn på. Därefter går man till ett ställe där man får sin biljett samt lämnar sina resväskor. Det kallas för att checka in.
Stor säkerhetskontroll
Efter incheckningen måste alla gå igenom säkerhetskontrollen. Där får man lägga sin jacka, plånbok och om man har någon mindre väska på ett rullband som sedan går igenom en röntgenapparat. Där tittar säkerhetspersonalen på en dator så att man inte har några farliga saker med sig, som till exempel knivar eller sånt som kan explodera på flygplanet.
Jag fick sedan gå igenom en stor apparat som känner om man har något av metall på mig. När jag gick genom den började det tjuta, så jag fick prova att gå igenom en gång till. Men det larmade ändå! Då kom det en farbror som med hjälp av en handscanner kollade om jag hade något på mig.
Det visade sig att det var den lilla leksakstraktorn som låg i min ficka som gjorde att larmet gick.
Bagaget röntgas också
Innan bagaget lastas på flygplanet åker det efter ett jättelångt rullband som också passerar en röntgenapparat som fotograferar innehållet.
Undrar om de såg mina blommiga kalsonger?! Efter röntgen lastas alla väskor på småvagnar som sedan körs ut och lastas i flyget.
Efter en stunds väntande tillsammans med Per och Henrik kom det jättestora flygplanet som heter Boeing 737-800. Det var spännande!
Ladda batterierna
När motorerna har stannat laddar man planet med en elkabel så att det får ström och så att alla batterierna laddas.
Nu är det bråttom för Simon Tjärnqvist och Karin Sipola som ska ta hand om väskorna. De lastar snabbt ut alla väskor, så att de som har flygit till Luleå kan få sin väska. Sedan lastar de in min och alla andras väskor i det stora lastutrymmet. Medan jag kikar in i lastutrymmet kollar en farbror så att ingen is eller smuts finns på vingarna.
Spola vingarna
Om det finns frost på vingarna använder dom en varm glykolblandning som spolas på vingarna. Blandningen som spolas samlas upp i en behållare så att de kan återanvända den. Jättefiffigt! Det här nya planet är dessutom lite mer miljövänligt. Tack vare en ny sorts vingkonstruktion drar det betydligt mindre bränsle. Det är bra för miljön.
Nu börjar det bli bråttom. Jag skyndar mig in till väntrummet som kallas för gaten där man får gå efter en lång korridor som tar en till flyget.
Flygrädd
En snäll flygvärdinna hälsar mig välkommen ombord och visar var jag ska sitta. Jag känner mig lite flygrädd men flygvärdinnan lugnar mig och lovar att hon ska sitta bredvid mig när det är dags att lyfta.
Jag passar på att titta in i cockpit där piloterna sitter. I dag flyger piloten, Bertil Bäckselius. Han berättar att flyget kan flyga jättefort - hela 850 kilometer i timmen!
Jag spänner fast säkerhetsbältet - och så flyger vi iväg!
Om ungefär en och en halv timme kommer vi att vara framme i Stockholm! Tjohooo!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!