På Backeskolan i Piteå provar eleverna i årskurs två det digitala hjälpmedlet Bingel.
Med hjälp av dator eller läsplatta loggar eleverna in och ser vilka uppgifter de fått av fröken Åsa.
– Det är skönt att slippa skriva och forma bokstäver, säger Felicia Dahlbäck och får medhåll av kompisen Lily Franzén som fortsätter:
– Man slipper sudda hela tiden, det blir helt enkelt roligare.
– Man kan köpa kläder till sin gubbe, det är ju det man ser fram emot när man gör det, säger Felicia.
Och de pratar om att Bingla. Båda tjejerna har redan extra-Binglat, alltså förutom att göra läxan, loggat in flera gånger hemifrån och löst matteuppgifter.
– Jag har redan gjort 400 övningar, berättar Felicia som inte ens kan komma ihåg hur många gånger hon loggat in den sista veckan för att göra uppgifter i spelet. För det är nog vad vi ska kalla det, ett spel.
Uppgifterna löser man genom att klassiskt skriva siffror, men även dra klossar för att fånga lösningar eller skjuta med laserkanon.
Ju fler uppgifter man gör, desto fler pingping. Avataren kan även hjälpa dig och ger glada hejarop när man klarar en uppgift.
Klassens mattelärare, Åsa Gustafsson loggar in och kan se vem i klassen som gjort vad och när.
– Jag ser direkt vad de klarar av och inte, berättar hon.
Förutom att läraren slipper kopiera papper, och rätta läxböcker har läromedlet fördelen att varje elev kan få läxor som är anpassade efter hur långt de kommit och vad de behöver träna extra på. Både läxor och lektioner kan planeras i förväg.