Kritiska frågor vid invigning

Nu finns en autentisk konstruktion av Sågforsbron att skåda över Lillpiteälven. Den ursprungliga bron tillkom före 1902 och det var många besökare som ville ta del av nyinvigningen på lördagen.

Nu finns en autentisk konstruktion av Sågforsbron att skåda över Lillpiteälven. Den ursprungliga bron tillkom före 1902 och det var många besökare som ville ta del av nyinvigningen på lördagen.

Foto: Robert Lundberg

ÅTRÄSK 2012-09-03 06:00

Som PT skrivit om tidigare blev restaureringen av Sågforsbron i Åträsk utanför Piteå dyrare än beräknat. För att bevara det kulturarv som bron för med sig drog kostnaden iväg med det hantverk som utfördes i och med restaureringen. Efter drygt 1,1 miljoner kronor står nu bron färdig och på lördagen hölls nyinvigningen. Kommunalrådet Helena Stenberg fick äran att klippa bandet.

- Det är ett fantastiskt byggnadsverk, säger hon.

Flera röster stämde in på hur bra det är att timmerbrons kulturhistoriska värde bevaras.

Kritisk till räcket
Rune Renberg, som är uppvuxen i byn, ifrågasätter dock räcket till bron. Han menar att det räcke som sitter på bron i dag inte alls stämmer överrens med resterande bro och att det inte alls såg ut så från början.

- Så smalt räcke till ett så kraftigt bygge, säger Rune Renberg.

Han menar att räcket tidigare varit i samma dimension som övriga timmerstockar som bron är byggd av.

I dag får ingen biltrafik föras över bron, förklarar både Helena Stenberg och Anna Elmén Berg som är antikvarie vid Piteå museum som också varit ägare till projektet. Bron skulle med all säkerhet hålla, men det handlar om säkerhet och där framgår det att räckena inte är säker nog, förklarar de.

Rune Renberg vill ha svar på frågan varför ingen biltrafik får framföras.

Bevara kulturhistoria
Det har inte varit syftet med projektet påpekar både Helena Stenberg och Anna Elmén Berg.

- Det här är ingen infrastruktursatsning, det är en kulturhistorisk satsning, säger Helena Stenberg.

Rune Renberg ifrågasätter inte restaureringen i sig utan kostnaden för det.

Behövs bron för biltrafik tycker du?
- Efter kostnaden tycker jag det, säger han och tillägger:

- Och eftersom man byggt och har gjort det så bra, så passar inte räckena in.

Han förklarar att dagens räcke snarare är en rekonstruktion av ett räcke som reparerats och inte
det ursprungliga.

Projektet har pågått sedan 2006 och nu, sex år senare, står bron färdig.

- Nu känns det jättebra, det har varit kul att genomföra, säger Anna Elmén Berg.

Gallijar-Järvlia Kulturbygdsförening har stått för hantverket.

- Vi tycker att resultatet är vad vi hoppats på, säger Leif Björk, arbetsledare i föreningen.

Piteå kommun äger bron och ska nu ta fram en skötselplan när restaureringsprojektet är över. I och med att restaureringen är gjord ur ett kulturhistoriskt perspektiv har länsstyrelsen bekostat 90 procent via det statliga anslaget för kulturmiljö/byggnadsvård och resterande tio procent har Piteå kommun som ägare stått för.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!