Företrädare för Transport i Norrland är mycket förtegna när de 30 avvikelserapporterna kommer på tal.
– Det är inga problem. Vi sitter på växeln varje dag och vi har inte fått några klagomål, säger en anställd.
Många har hört av sig med klagomål till Region Norrbotten?
– De har inte hört något heller.
Har ni inte har problem med sjukresorna?
– Nej. Det är kommunen som bestämmer och har de inte hört av sig finns det inga problem. Tack och hej.
Region Norrbotten har tagit emot 17 avvikelserapporter från Arvidsjaur sedan årsskiftet. Lägger man ihop dem med kommunens 13 blir det totalt 30 avvikelser på drygt två månader.
Teija Joona, divisionschef service på Region Norrbotten, bekräftar att avvikelserna som kommit in handlar om samma saker som familjen Öhman har upplevt.
– Det har varit kvalitetsbrister med chaufförer som är dåliga på svenska, kalla bussar och att förarna kör för fort, säger Joona.
– Det är inget unikt att det kommer in avvikelser, men jag kan tycka att det är ganska många på kort tid. Varje avvikelse är en avvikelse för mycket och vi tar det här på fullaste allvar. Det är ju våra patienter som drabbas, säger Teija Joona.
Hur länge ska det här få pågå?
– Uppfyller man inte kraven sätter vi in åtgärder och sista utvägen är att säga upp avtalet. Men man måste ge den nya leverantören en chans att åtgärda felen, skyndsamt givetvis, säger Joona.