Ivo kritiserar vårdgivare efter SOS-samtal

Mannen ringde 112 när han blev akut sjuk. SOS Alarm valde att inte skicka en ambulans från Skellefteå varpå hjälpen till den strokedrabbade dröjde i 2,5 timme.

En strokedrabbad man fick vänta på ambulans i 2,5 timme.

En strokedrabbad man fick vänta på ambulans i 2,5 timme.

Foto: Vilhelm Stokstad / TT

Arvidsjaurs kommun2020-03-11 14:07

Det var i slutet av januari 2019 som en man i Arvidsjaur insjuknade. I en anmälan skriver mannen att han drabbades av balansproblem och förlorade styrseln över armar och ben.

Mannen ringde 112 klockan 16.08 och förklarade sina symptom. SOS-operatören bedömde att det var ett akut ärende men inte omedelbart livshotande och ärendet fick prioritet två. Den ambulans som finns i Arvidsjaur och som normalt skickas ut på liknande uppdrag var upptagen och på väg till Piteå. Operatören beslutade då att invänta att den ambulansen skulle bli ledig, istället för att skicka efter en ambulans från Skellefteå.

När ambulansen, som då anlänt till Piteå, fick uppdraget att hämta mannen var klockan 17.06. Den befann sig då elva mil från patientens adress. Klockan 18.31 anlände den hos mannen. Han hade då fått vänta i två och en halv timme. Klockan 20.33 rullades patienten in på akutmottagningen. Det konstaterades då att mannen drabbats av en stroke.

Patienten anmälde senare den fördröjda hjälpen under rubriken "fel i vården" till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.

Ivo har prövat klagomålet och finner att vårdgivaren brustit i handläggningen av inkommande 112-samtal samt att vårdgivaren brustit i egenkontroll avseende implementering av gällande anvisningar. Ivo riktar kritik mot vårdgivaren på båda dessa punkter. Ivo skriver att patientens vård fördröjdes på grund av det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!