Ytterligare intressenter för tågtestbanan

På onsdag väntar nytt möte på näringsdepartementet gällande den planerade tågtestbanan mellan Jörn och Arvidsjaur. "Får vi 30 miljoner nästa vecka så är vi igång", säger Lars-Åke Tjernström, vd Rail Test Nordic.

Spännande skede. Näringslivschef Stina Johansson åker också neråt landet nästa vecka för att diskutera vidare kring planerna på en tågtestbana mellan Jörn och Arvidsjaur.

Spännande skede. Näringslivschef Stina Johansson åker också neråt landet nästa vecka för att diskutera vidare kring planerna på en tågtestbana mellan Jörn och Arvidsjaur.

Foto: Malin Johansson

ARVIDSJAUR2017-01-19 17:54

På onsdagskvällen berättade Tjernström kring nuläget för tågtestbanan i Arvidsjaur. Inbjudna var kommunens företagare, som även diskuterade annat kring företagande i kommunen, men att Tjernström bjudits in just denna kväll var inte någon slump menar näringslivschef Stina Johansson.

– På onsdag är det en viktig dag för den här bygden. Det är ett spännande läge helt klart, och det var väl kanske inte helt ostrategiskt att bjuda in Lars-Åke just ikväll, eftersom det nu är viktigt att vi hittar bra lösningar tillsammans.

Även Johansson åker på onsdag ner för att närvara vid diskussionerna kring tågtestbanans fortsättning.

– Vi kanske får en signal på onsdag kring det här projektet, förhoppningsvis får vi klartecknet: kör! Vi hoppas nu att näringsdepartementet tar det här första steget, säger Tjernström.

Själv kallar han sträckan mellan Arvidsjaur och Jörn en skatt.

– För det är vad det är. Värdet är fyra miljarder, och det är inte någon enskild som beräknat det, utan det är konsulter från bland annat Peab och Skanska som kommit fram till det. Värdet ligger i marken och grusbädden, rälsen är skrot. Det är utgångspunkten vi har. Det är ett rejält värde, men det är också rejält med jobb som behövs.

Intresset för tågtestbanan är stor och flera kunder finns redan, men med jämna mellanrum hör ytterligare någon ny av sig för att visa sitt intresse. Rail Test Nordic har blivit kontaktade av ett stort företag som ska bygga ut tunnelbanan i London, och de var intresserade av att utföra långtidstester på banan.

– Och för några månader sedan kontaktades vi av någon i Indien som undrade om det fanns någon hamn i närheten av testbanan, för de var intresserade av att skicka hit tåg för testning. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har hört av sig gällande att eventuellt göra katastrofövningar. I Colorado finns en tågtestbana, men vad är dess främsta sysselsättning? Filminspelningar! Så det finns ju även många möjligheter som vi inte ens har tänkt på tidigare.

Under de fyra år som projektet varit igång har kostnaderna hittills uppgått till 12 miljoner kronor. Hälften har finansierats av staten, hälften privat.

– Det är massor med folk inblandade i det här.Det som kommer kosta mest är inte järnvägen, den beräknas till totalt 1,1 miljard, men allt runtomkring är den stora kostnaden. Eller, investeringen snarare, säger Tjernström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om