Det var i samband med att infrastrukturministern på onsdagen reste på Inlandsbanan som Lotta Åman lade fram tanken på att riksväg 95, som går mellan Skellefteå och riksgränsen mot Norge, borde klassas upp till Europaväg.
– Vi tror att det kommer att bli mer trafik på 95:an när Tjernfjellstunneln på den norska sidan är klar. Blir 95:an Europaväg kommer den att finnas med på de europeiska vägkartorna. Den länkar också ihop E6 i Norge med E45 och med E4, man får en naturlig koppling mellan de vägarna och 95:an också blir Europaväg, säger Lotta Åman.
Den vägtunnel som ska byggas på den norska riksväg 77, det vill säga Silvervägen på den norska sidan, blir cirka fyra kilometer lång och dras genom Tjernfjellet och ersätter den smala väg som likt en serpentin slingrar sig längs bergväggen, med lodräta stup alldeles vid sidan av vägkanten. Vintertid, i halt väglag, är den befintliga vägsträckan vid Tjernfjellet en utmaning för framför allt den tunga trafiken.
– Jag kommer att redan nu till veckan resonera med vår gatuchef om det här, hur vi ska gå vidare med detta, säger Lotta Åman.
En uppgradering av riksväg 95 till Europaväg är dock inget som sker i en handvändning. För att det ska ske krävs att såväl Trafikverket som den svenska regeringen ställer sig positiva till idén. Och det sista ordet i frågan ägs av UNECE, FN-organet Economic Commission for Europe, i Genève, det vill säga den instans som beslutar om vilka vägar som ska ingå i det europeiska vägnätet.
2005 ställde sig UNECE positiv till att förlänga E45 till att också omfatta den 169 mil långa sträckan genom inlandet från Göteborg till Karesuando. Den 24 november 2006 invigdes E45 genom Sverige.