- Regeringen har beställt en nationell utredning och då ska den, ursäkta språket, banne mej vara nationell också.
Jerry Johansson har fördjupat sig i den delrapport som Trafikverket i oktober 2011 överlämnade till regeringen.
Flaskhalsar
- Regeringen har beställt en stor utredning, Trafikverket ska titta på hur man kan öka järnvägskapaciteten, få bort flaskhalsar och använda befintlig järnvägsstruktur bättre än i dag. Men när jag tittar på delrapporten verkar det som Trafikverket helt har glömt bort Inlandsbanan och dess tvärbanor. Medvetet eller inte, men jag tycker att det är ett dåligt jobb som har gjorts och det är underligt att man negligerat tio procent av det svenska järnvägsnätet.
Jerry Johannson har för Arvidsjaurs kommun därför skrivit till Trafikverket för att påtala bristen i den utredning som är gjord.
Reservkapacitet
I skrivelsen begär han bland annat att Trafikverket, innan utredningen den 29 februari i år ska slutredovisas till näringsdepartementet, ska hämta in synpunkter och förslag även från järnvägsnätet med tvärbanor som berör Inlandsbanan.
- Det är skattebetalarnas pengar det handlar om. Vi har en gång betalat för infrastruktur i form av Inlandsbanan. Då är det underligt om man inte utnyttjar det fysiska kapital som finns. Inlandsbanan kan dessutom, till en summa som i fråga om järnvägsinvesteringar, tillsammans med tvärbanorna fungera som en jättefin reservkapacitet i samband med överbelastning eller rälsbrott på stambanan. Lagt spår ligger, det är redan klart och det bör nyttjas, säger Jerry Johansson.
Arvidsjaurs kommun har ännu inte fått något svar från Trafikverket på skrivelsen.