- Men vi får ros också, fast det är ju riset som märks, säger Georg Danielsson, projektledare hos Vägverket Region Norr.
Denna vecka har ombyggnaden av Storgatan tagit ny fart efter vintervilan. Nu är turen kommen till delen mellan Stationsgatan och OKQ8-macken.
Då tycker Arvidsjaursborna Ulf Dahl och Lennart Öhman att det är hög tid att Vägverket ser till att både gatan och parkeringsplatserna blir bredare än på den del som färdigställdes i höstas.
- Det är billigare att åtgärda det nu än senare, säger Ulf Dahl.
De konstaterar att p-fickorna längs Storgatan är för små.
- Den asfalterade ytan är 234 centimeter, säger Lennart Öhman.
Gatan smalare
Ulf Dahl har talat med flera åkare som säger att Storgatan, drygt sex meter bred, är för smal:
- Gatan har gjorts 30 centimeter smalare än vad ritningen säger. Bredden på ett lastbilschassi är 2,56 meter, och på det sticker backspeglarna ut 45 centimeter på vardera sidan. Två lastbilar kan inte mötas utan att backspeglarna slår i.
Georg Danielsson har hört kritiken förr men är överraskad att det blivit ett sådant liv om Storgatanprojektet.
- Vi har penetrerat och gått igenom det här flera varv innan vi startade. Kommunen och företagarna har haft representanter med under hela projekttiden, projektet har varit utställt och har visats på kommunens hemsida. Vi har haft samrådsmöten, vi har hållit öppet hus om Storgatan vid två tillfällen och vi hade två olika förslag på hur det skulle bli. Majoriteten bestämde.
Han betonar att syftet med ombyggnaden är att skydda de oskyddade trafikanterna.
- Alltså cyklister och gångtrafikanter. Vi vill att bilisterna ska köra saktare, och då måste vi bygga så att vi får ned hastigheten.
Att Storgatan blir för smal för långtradare köper han inte.
Väljer Storgatan
- Vägen mellan Abborrträsk och Piteå är 6,5 meter bred, där möts timmerbilar flera gånger varje dag och där kör de fortare än inne i samhället. Men det är synd att den tunga trafiken som ska genom Arvidsjaur inte väljer att köra Ringleden i stället, förarna tycker att det blir något längre och då kör de Storgatan i stället.
Under slutet av denna månad är det dags för plantering av björkallén på den del av gatan som byggdes i fjol. I september ska projektet vara slutfört.
NN storgatanklagan01 eller 02
Foto: GÖRAN WESTERLUND
För smalt. Ulf Dahl, till vänster, och Lennart Öhman, uppmanar Vägverket att bredda både p-fickor och själva Storgatan. "Den asfalterade ytan på p-fickan är 234 centimeter, den ska vara 250 centimeter", säger Lennart.
"Vår nya Storgata är för smal"
"Gatan är för smal, parkeringsplatserna för små ... Gatan är felbyggd på alla sätt och vis." Den nya Storgatan i Arvidsjaur väcker känslor och vållar en hel del klagomål.
För smalt. Ulf Dahl, till vänster, och Lennart Öhman, uppmanar Vägverket att bredda både p-fickor och själva Storgatan. "Den asfalterade ytan på p-fickan är 234 centimeter, den ska vara 250 centimeter", säger Lennart.
Foto: Göran Westerlund, Nyheter i Norr
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!