Upprop för att öppna tvärbanan

Öppna tvärbanan Jörn-Arvidsjaur. Det uppropet kommer från kommunalråden i Arvidsjaur, Skellefteå och Piteå, samt flera företag som verkar i området.- Att företrädare från näringslivet med tunga industriintressen ställer sig bakom det här uppropet är väldigt bra. Nu är det bara upp till regeringen att fatta beslut om att dra igång trafiken igen, säger Arvidsjaurs kommunalråd Jerry Johansson.

Bakom uppropet att öppna tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn står kommunalråden i Arvidsjaur, Skellefteå och Piteå samt flera tunga företrädare för näringslivet, bland annat Sveaskog, SCA och Smurfit Kappa.

Bakom uppropet att öppna tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn står kommunalråden i Arvidsjaur, Skellefteå och Piteå samt flera tunga företrädare för näringslivet, bland annat Sveaskog, SCA och Smurfit Kappa.

Foto: Göran Granström

ARVIDSJAUR2009-02-07 06:00
Tvärbanan Jörn-Arvidsjaur är stängd sedan många år. Men nu höjs röster för att öppna denna bana för att kunna använda den till godstrafik. I höstas gjordes en utredning som visar att de företag som verkar i regionen är intresserade av att använda järnväg istället för landsväg vid transporter till kusten.
- Om tvärbanan öppnas skulle det innebära att vi på ett miljöeffektivt sätt skulle kunna transportera råvaror till industrin, säger Sveaskogs vd Gunnar Olofsson. Han berättar också att företaget medvetet satsar på att öka andelen järnvägstransporter i landet.
Rusta upp
I uppropet till landshövdingarna i Norrbotten och Västerbotten påpekar kommunalråden och företagen Sveaskog, SCA och Smurfit Kappa Kraftliner just detta. De vill i första hand rusta upp sträckan Jörn-Saltmyran. SCA kommer då att lasta 1000 ton torv per vecka för transport till Örnsköldsvik.
Till hösten vill de fortsätta med restaurering av den kvarvarande sträckan.
Ulf Eliasson, vd på Inlandsbanan AB, säger att de också just nu satsar på den del av Inlandsbanan som är sämst. Det vill säga sträckan mellan Arvidsjaur och Jokkmokk. Den sträckan är inte tillräckligt bra för att kunna ta godstrafik. Detta har inneburit att de varit tvungna att neka förfrågningar om godstrafik och även omdirigering av tåg vid stopp på andra sträckor.
- Att tacka nej till godstrafik känns inte bra. Dessutom märker vi av ett ökat intresse för att transportera godstrafiken med järnväg, säger Ulf Eliasson.
Han berättar att de i dagsläget har 5,5 mil kvar att förbättra. Två av dessa kommer att vara åtgärdade fram till sommaren 2009, men till resterande sträcka fattas pengar, cirka 20 miljoner kronor.
FAKTA Inlandsbanan
Inlandsbanan AB ägs av 15 kommuner längs Inlandsbanan och har ett avtal med staten att förvalta järnvägsspåret Inlandsbanan mellan Mora och Gällivare.
Banan Arvidsjaur-Jörn är den nordligaste tvärbanan som knyter ihop Inlandsbanan med stambanan. Den är 76 km lång och den kortaste av alla tvärbanor. Den invigdes 1928, men stängdes för trafik i början av 1990.
I de två utredningar som gjorts gällande tvärbanan bedömer de tillfrågade företagen att det kommer att flytta över 400 000 ton gods per år till järnväg, om tvärbanan återupptas.
Efter en besiktning av banan, som är i förhållandevis bra skick, har det konstaterats att kostnaden för att rusta upp banan är cirka 100 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om