Uppåt för Inlandsbanan

Tågluffarkortet som ger två veckors resande längs Inlandsbanan har ökat med tio procent.

Antalet resenärer som rest med Inlandsbanan i sommar har ökat för andra året i rad. (Arkivbild)

Antalet resenärer som rest med Inlandsbanan i sommar har ökat för andra året i rad. (Arkivbild)

Foto: Sverker Berggren

ARVIDSJAUR2018-09-10 13:57

Antalet resenärer som rest med Inlandsbanan i sommar har ökat för andra året i rad. Det är paketresor och tågluffarkortet vid namn Inlandsbanekortet som är populärast.

Totalt såldes upplevelser för 12,8 miljoner kronor under turisttrafikens tio veckor. Antalet resenärer ökade med sex procent jämfört med förra året och totalt har 12 600 resenärer rest i sommar. Paketresorna, där tågresa, boende och utvalda aktiviteter ingår, ökade med 25 procent och står för två tredjedelar av sommarens omsättning.

– Det är extra roligt att paketresorna säljer så bra då dessa resenärer stannar flera nätter i olika destinationer längs banan och nyttjar entreprenörernas aktiviteter. Det är en gynnsam utveckling för vår vision ”En dragkraft som utvecklar inlandet”, säger Peter Ekholm, vd Inlandsbanan AB.

Att det blivit populärt att tågluffa märks också ombord på Inlandsbanans tåg. 940 Inlandsbanekort såldes, en ökning med 10 procent.

Motorvagnarna från SJ-tiden tillverkade 1979-80, som trafikerar turisttrafiken, har haft en tillgänglighet på 98,6 procent under sommaren vilket är fantastiskt med tanke på fordonens ålder, menar Ekholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!