Undersökningen om den 75 kilometer långa tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn har utförts av Gerhard Troche, järnvägs- och logistikkonsult vid Kungliga tekniska högskolan - KTH.
Enligt Troche kan stora besparingar göras om tvärbanan öppnas igen.
20 procent billigare
En övergång till järnväg när det gäller virkestransporter till massaindustrin i Piteå skulle bli cirka 20 procent billigare än dagens transporter med lastbil. Troche fastslår att befintliga virkesterminaler i Arvidsjaur och Sorsele åter kan tas i bruk. Utredaren nämner också att direktomlastning från bil till järnväg skulle kunna göras vid stationen i Slagnäs.Transporter av slig från de två nyöppnade gruvorna i Blaikenområdet skulle även det ge en besparing i storleksordningen 20 procent enligt utredningen.
Troche poängterar visserligen att sligen lika gärna kan fraktas till Rönnskärsverken via tvärbanan Storuman-Hällnäs eftersom avståndet i stort sett är detsamma som via Arvidsjaur-Jörn. Han påpekar samtidigt att pågående gruvprospekteringar kan innebära att dragningen Arvidsjaur-Jörn lämpar sig bättre.
Utredarens uppdrag har inte innefattat beräkning av kostnaderna för återöppnande av tvärbanan. Effekter av ett eventuellt införande av kilometerskatt för lastbilstrafiken har inte heller tagits med, även om det nämns i en bisats.
Effekter av minskade utsläpp och färre långtradare på vägarna har inte heller vägts in. Sak samma gäller de effekter på sysselsättningen som minskad lastbilstrafik kan tänkas ge.