Socialnämnden i Arvidsjaur brukar under ett år hantera en handfull Lex Sarah-anmälningar. Tre anmälningar redan i början av 2011 har därför gett socialkontorets utredare fullt upp.
I ett fall är det en vårdtagare vid ett av kommunens särskilda boenden för äldre som berättat för annan personal på boendet att en i personalen varit hårdhänt mot honom, ljugit, inte gett mediciner och inte tvättat och smörjt honom.
Utredningen har visat att en konflikt hade uppstått mellan vårdtagaren och personen i personalen och att vårdtagaren blivit djupt kränkt.
Verksamheten har rutiner för hur vårdtagarna ska bemötas, den enskilda personalen har i detta fall inte följt dessa.
Inte hjälpt
Det andra fallet anmäldes av en anställd som uppmärksammat att en kollega inte lyssnat på en vårdtagare och inte hjälper den berörda tillräckligt mycket när denne behöver gå på toaletten.
Vridit om armen
Personal har i det tredje fallet anmält en händelse där en vårdtagare säger att en annan i personalen först nekat en vårdtagare att äta lunch tillsammans med de övriga på boendet och senare samma dag vridit om armen på vårdtagaren.
De tre Lex Sarah-anmälningarna har utretts, de personer i personalen som blivit anmälda har under utredningstiden varit avstängda från arbetet.
- Det positiva med detta är att vi ser att kvalitetsuppföljningen fungerar, att missförhållandena anmäls, utreds och åtgärdas, säger Ann- Sofi Levander, socialchef i Arvidsjaurs kommun.
Kommunens beslut i de tre Lex Sarahfallen ska nu skickas till Socialstyrelsen.
- Hittills, i tidigare fall, har vi alltid fått veta från Socialstyrelsen att våra åtgärder varit tillräckliga, säger Ann-Sofi Levander.