Under tisdagen anlände de moduler som en tid framöver ska ge Tallbackaskolan ytterligare två klassrum. Skolan är byggd för att ha tre parallellklasser, det vill säga att i samma årskurs finns en A, B och en C-klass. Men idag finns en årskurs som även har en fjärde klass.
– När de började här i förskoleklass var det tre grupper, men under sommaren tillkom några elever och i årskurs ett så tillkom ännu fler. I mitten av skolåret var de drygt 70 elever, 74 tror jag det var. Så mellan årskurs ett och två delades den här årskursen, som då varit tre klasser, upp i fyra. Och då hade vi ett klassrum för lite, säger Andersson.
Både rektorer och personal kände att de stod inför en situation där undervisningen kom i kläm. Under första läsåret var det en klass som hade sin undervisning i en del av en fritidslokal i närliggande Ringelskolan.
– Efter ett tag insåg vi att det här är inte en hållbar lösning, vare sig för fritids som fått mindre lokalytor än planerat, eller för arbetslagen. Vi försöker ju arbeta pedagogiskt i arbetslag och det här blev då ett splittat arbetslag då en klass var på Ringelskolan och hade sin undervisning där, och de andra klasserna skulle vara på Tallbacka, säger Andersson.
Pengar äskades om att en långsiktig förändring behövdes och äskandet föll väl ut. En långsiktig plan är dock synonymt med en lång process, så moduler som kortsiktigt alternativ började granskas i våras.
– Vi la in ett anbudsförfarande, men det är ganska lång väntetid. Det är många skolor i Sverige som är trångbodda och också i behov av moduler, säger Andersson. Förhoppningen var att modulerna skulle kunna användas vid höstterminens start, men istället kommer det bli efter jullovet. Då kommer två klasser att flytta dit, nuvarande årskurs 1A och 1B.
Den uppkomna situationen menar rektorn dock inte beror på flyktingströmmen som varit, utan på födelsestatistik och inflyttning.
– Vi har inte haft så många elever som kommit som asylsökande eller nyanlända. På vår skola har vi inte direkt märkt av den flyktingsituation som varit i omvärlden. Det har inte varit någon avgörande faktor i detta beslut, säger hon.
Vilken skillnad innebär modulerna för Tallbacka?
– Den viktigaste är nog den pedagogiska. Man ska kunna samarbeta i ett arbetslag med undervisningen, men sedan minskar det ju på trycket för all pedagogisk verksamhet. Och också mindre trångt i rummen, mindre konflikter. Det finns ibland ett behov av att jobba i mindre grupper, något vi inte kunnat tillgodose tidigare men hoppas kunna lösa nu i och med att det frigörs lokalytor inne på Tallbacka.