– Det är naturligtvis en situation som inte ska vara. Det är inte upphandlad trafik utan de kör kommersiellt, men det finns ändå något som heter trafikplikt och den lägger fast att det ska gå att ta med sig 20 kg bagage per passagerare, säger Håkan Jakobsson, avtalsansvarig hos Trafikverket.
Han avvaktar nu svar från Nextjet om vad som hänt och hur de ska hantera det framåt.
– För vi har en ganska lång vinter kvar, om det är vintern som är problemet. Eller är det flygplanen som är problemen? Vi behöver veta, säger Jakobsson.
Det korta svaret kring förseningarna menar han är att så ska det inte vara. Men att det skulle ligga på Trafikverkets ansvar håller han inte riktigt med om.
– Jag kan inte uttrycka det som att vi inte får bukt med det, utan det är ju i så fall att Nextjet inte får bukt med det. De besked vi får från dem är ju att de förlorar ju pengar på att det är så här och att de vill komma till rätta med det.
Jakobsson menar dock att man inte kan döma ut dem.
– Och de är ju utdömda. De har jättedåligt rykte, just hur man blir omtalade i Arvidsjaur och Gällivare. Det där ryktet kommer de inte att komma ifrån.
Men är det konstigt att de har dåligt rykte?
Nej det är ju inte det. För så är ju vi människor att när något inte fungerar så minns vi det.
Var det ok som de hade det förra året med förseningar och bagage?
– Ok kan man inte säga när man inte uppfyller något till 100 %. Men däremot kan man säga var de så dåliga att vi skulle upphäva deras möjlighet att köra kommersiellt? Nej så dåligt var det inte. Nu hoppas vi att de åtgärder de gör ska kunna förbättra kvaliteten.