Att Norrbotten och Västerbotten är ett starkt fäste när det gäller biltestverksamhet är sedan länge befäst.
Nu vill den västerbottniska riksdagsledamoten Helena Lindahl att landsändan etablerar sig när det gäller tågtester.
– Intressenterna finns. Tågtillverkarna står redan på kö, säger Helena Lindahl till PT.
Frågan i sig är inte ny. Företaget Rail test nordic, med säte i Skellefteå, har drivit projektet i flera år.
– Jo, men det gäller liksom att komma till skott, säger Helena Lindahl med adress till regeringen.
Hon ser flera argument till att verkligen göra en rejäl satsning och rusta den aktuella sträckan, tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn.
– Främst sysselsättningsmässigt. Att rusta banan skulle skapa cirka 1 200 jobb. När arbetet är klart kommer den att erbjuda 300 fasta arbetstillfällen, säger centerpartisten.
Att skapa fast sysselsättning i Norrlands inland anser hon är ytterst angeläget.
– Det skulle betyda oerhört mycket, säger hon.
Men att rusta den aktuella bansträckan kostar.
– De kalkyler jag tagit del av pekar på en kostnad på 1,9 miljarder.
– Dessutom finns redan stora delar av delfinansieringen redan. Som jag förstått det är 800 miljoner kronor klara. Här anser jag att regeringen skulle kunna gå in med den resterande delen. Visst, det är mycket pengar, men jämfört med vad det skulle ge i slut är det egentligen småpotatis, säger Helena Lindahl.