Tapp på 5 000 för flygplatsen

Flygbolaget Nextjet, som bland annat flyger från Arvidsjaur, har den senaste tiden haft problem med sina flighter. Till Piteå-Tidningen säger Nextjet att företaget jobbar på en lösning.

Resor. Flygplatschefen Ralf Lundberg säger att flygbolaget Nextjet inte har några plan i reserv om en avgång drabbas av tekniska problem. (Arkivbild)

Resor. Flygplatschefen Ralf Lundberg säger att flygbolaget Nextjet inte har några plan i reserv om en avgång drabbas av tekniska problem. (Arkivbild)

Foto: Göran Westerlund

ARVIDSJAUR2017-12-13 22:15

– Vi har haft vissa operativa problem till följd av tekniska fel, väder och annat. Men vi tittar på förändringar långsiktigt. Vi är inte heller nöjda själva, säger Henning Lindberg vid Nextjets presstjänst.

Flygplatschefen Ralf Lundberg menar att grunden till Nextjets problem är att företaget har för få flygplan. Ett tekniskt problem kan till exempel vara att elektroniken indikerar, varnar, för något. Det behöver inte alltid betyda att något är fel, men innan en tekniker har kontrollerat varningen får planet inte lyfta.

– Under det här året har vi tappat 14 procent av passagerarna. Det beror på problemen med Nextjet. Bland annat har bagage inte lastats och de problemen har fortsatt i december, säger flygplatschefen Ralf Lundberg.

Sett ur ett nationellt perspektiv är 14 procent en hög siffra. Det innebär, i Arvidsjaurs fall, ett tapp på 5 000 passagerare.

– Det har alltid tidigare gått åt andra hållet: passagerarna har blivit fler och fler. Men i år har det blivit färre. Och det finns ju en anledning till det, säger Lundberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!