Fraktled
Att varken Inlandsbanan eller tvärbanan Arvidsjaur-Jörn fanns på den overheadbild över järnvägssträckor i norr som Kent Ögren visade föranledde en del kommentarer, bland annat från Leif Enberg:- Ni får inte glömma bort den bara för att det ska byggas en bana till. Inlandsbanan kan användas som fraktled.
- Det är värt att ta med sig den diskussionen, inklusive den om tvärbanan mot Jörn, lovade Kent Ögren.
Ett annat spörsmål var Rikstrafikens pågående upphandling av nattågen till övre Norrland för perioden 2008-2013.
Dålig standard
- Det finns synpunkter på standarden på vagnarna. Rikstrafiken är bundna att använda SJ:s gamla vagnar, med 1980-talsstandard och som inte är handikappanpassade. Om bättre vagnar ska användas måste länstrafikbolagen gå in och tillhandahålla dessa, sa Kent Ögren.Kommunstyrelsen informerades också om planer på ett nytt system för underskottstäckning av länstrafikens linjer. Tanken är att landstinget ska ta ansvaret för stomlinjerna medan kommunerna täcker kostnaderna för de lokala linjerna. Den utredningen ska vara klar i november.
Länstrafikbolaget i Norrbotten ägs av landstinget och kommunerna tillsammans.