Sverige runt med gengasdriven Volvo
Sverige runt på tre veckor.Så ser sommarens bilsemesterplaner ut för Johan Linell, Furudal, och hans kompisar MickeAnderberg och MartinJohansson, båda Stockholm. En semesterresa där trion har ved i tankarna. De kör nämligen gengasdrivet…
- Nu ska vi se oss omkring i Arvidsjaur innan vi kör vidare, dagens etappmål är Gällivare, säger Johan när han och kompisarna i går förmiddag parkerat sin gengas-Volvo på Köpmantorget i Arvidsjaurs centrum.
Planerna på semesterresan föddes i höstas, när de tre bestämde att de skulle bygga en gengasbil som de sedan skulle åka på bilsemester i. En Volvo 142, av 1968 års modell, köptes in och modifierades.
- Att vi valde Volvo beror på att det finns reservdelar att få tag på nästan överallt. Vi började bygga på nyårsaftonen och har sedan byggt på gengasbilen hela våren. Sista finjusteringarna gjorde vi i förra veckan, säger Johan.
Gengasbilen har besiktats hos Svensk Bilprovning i Falun. Två gånger till och med.
- Båda gångerna har den gått igenom utan problem. Att det blev två besiktningar beror på att bilen blev för tung från början, man fick vara högst två personer i den då. Så vi fick bygga om bilen så att den blev lättare, säger Johan.
Och nu är Johan, Micke och Martin alltså på väg, med packningen på taket och vedsäckar, vedklyv och motorsåg på släpvagnen, för att under tre veckor resa landet runt. Först norrut, till Mauno, där Sveriges nordligaste allmänna väg slutar, sedan söderut till Smygehuk för att därefter vända hemåt mot startpunkten i Furudal.
- En kul grej för oss själva och för det svenska kulturarvet som väl både Volvo och gengasen tillhör. Och det är också ett slags hyllning till den uppfinningsrikedom vi har i Sverige, säger Johan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!