- Vi vill öka vårt utbud av utbildningar och bli en ny aktör inom näringslivet, säger Per Röckner, marknadsutvecklare hos SV Nord sedan mars månad.
Han säger att SV Nord - eller Vuxenskolan som fortfarande är den vanligaste benämningen bland allmänheten - ofta förfogar över fina och centralt placerade lokaler.
Som i Arvidsjaur och i Jokkmokk, de två orter där SV Nord har startat företagsutbildningar.
Företag samlades
På onsdagen samlades företrädare för ett tiotal Arvidsjaurföretag i Vuxenskolans delvis ombyggda lokaler för att ta del av Per Röckners receptsamling för ökad försäljning och förbättrat resultat. <\c>Under en eftermiddag berördes ämnen som bland annat säljsamtal, merförsäljning och hur man kan bemöta svåra kunder.- Säljare och marknadsförare arbetar ofta ensamma på fältet och har sällan någon att utbyta erfarenheter med. Det är lätt att tappa motivationen och hamna på "rutinens brant", säger Röckner.
Han hoppas att studieförbundets nya verksamhetsgren ska bidra till att berika näringslivet på projektorterna. En kategori som han gärna vill komma i kontakt med är yngre så kallade juniorsäljare.
Skapa möjligheter
- Många yngre är intresserade av försäljning i olika former men de behöver oftastcoachning. Vi kan skapa möjligheter till möten genom våra seminarier, säger han.
Stefan Holmqvist, chef för SV Nords Arvidsjaurskontor, välkomnar det nya intiativet.
- Det handlar om en ny produkt, en helt ny tjänst. Det verkar finnas ett stort behov av att lära sig mer om konsten att blir en framgångsrik säljare, säger han.
Onsdagens första säljseminarium kommer att följas upp med ytterligare ett antal årliga utbildningsträffar.