Det är bland annat biltestindustrins närvaro i regionen som gjort att Nextjet nu beslutat att flyga linjen på kommersiella grunder.
- Biltestindustrin är stark och vi har upparbetade relationer med många företag både lokalt och internationellt som gör att vi ser möjligheter att utveckla trafiken i en positiv riktning. Vi får större frihet att utveckla utan de begräsningar som upphandlad trafik innebär, säger Magnus Ivarsson.
Avtal med SAS
Nextjet har nyligen också träffat ett avtal med SAS, som bland annat ger resenärerna tillgång till alla Nextjets linjer via SAS hemsida.
- Vår bedömning är att fler kommer att välja att flyga med SAS och Nextjet från övriga världen, säger Magnus Ivarsson
i pressmeddelandet.
Nextjet för också diskussioner med andra destinationer i Norrland.
Nextjets Brian Liddle vill inte avslöja vilka dessa är. Resultatet av dessa diskussioner kan komma att styra vilken - eller vilka - vägar flygplanen från Arvidsjaur tar på vägen till Arlanda.
- Vi får mycket sådana förfrågningar och vi ser fler möjligheter än de som finns i dag att flyga på för att fortsätta vår expansion på norra Sverige, säger Brian Liddle.
Bättre produkt
På frågan hur passagerarna kommer att märka att linjen flygs kommersiellt svarar Brian Liddle:
- Egentligen blir det ingen större skillnad mot det vi gör i dag. Det blir en bättre produkt om man ska vidare ut i världen, de som flyger i business class och economy extra får till exempel tillgång till SAS lounger på Arlanda. Vi vill attrahera kunderna och vi tror att volymerna kan komma om vi attraherar externa resenärer, de internationella resenärerna. Vi känner oss trygga med det här beslutet. Vi har ju varit verksamma på den här destinationen i och den här linjen i fyra år, vi tycker att det här känns bra.