Skoterturism ger klirr i kassan

Turismen i A-kommunerna är inne i ett spännande skede. Peter Manner, Turistbyrån Arvidsjaur, berättar om en ny sorts turister som blir allt ­vanligare i området. ”De som kommer hit tvekar inte att betala bra för att köra skoter, åka hundspann, delta i bilevent, norrskensguidning och ­liknande.”

ARVIDSJAUR2017-01-20 15:50

Peter Manner har jobbat på turistbyrån i Arvidsjaur sedan 1 juni 1986. På självaste nyårsafton 2016 höll turistbyrån öppet på grund av stor efterfrågan, något som aldrig hänt förut.

– På Arvidsjaurs flygplats landade tre maskiner den 23 december och tre den 28, med enbart turister. Det enda som är konstant är förändring, och det här ställer nya krav på oss.

Förändringarna i turismen är stor och kännbar. Han berättar om nygifta från Las Vegas som kommer till Moskosel för att fira smekmånad, folk ringer från London för att boka hundslädsturer.

– Förändringarna går snabbt och vi behöver byta glasögon till kundens, vi behöver anpassa oss till den nya situationen och vilka krav den ställer på oss. Det här en ny kundgrupp som kommer mer och mer frekvent. Det är par kring 30 med dubbla inkomster som vill ut och resa innan de bildar familj, det är familjer tillika miljonärer från Schweiz. Det är gäster som vi aldrig sett här förut.

Den nya turismen i Arvidsjaur fick sin början 2006 menar Peter, då Lapland Lodge etablerade sig i Arvidsjaur.

– De har i dag över 60 skotrar, har flera hundra inbokade gäster i vinter. De har också mycket kontakter i Tyskland. Det är ju så fantastiskt. Det är verkligen en rörelse på gång norrut, inte bara hit utan intresset för norra Skandinavien just nu är väldigt stort. Till exempel i Tromsö åker det varje kväll ut 5–6 bussar bara med norrskensturister.

Rese- och turistindustrin i kommunen omsatte 203 miljoner kronor 2015, och gav arbete till 151 personer. Det var en ökning från 2014 med 11 miljoner och sex helårsanställda, och sannolikt kan ­ytterligare en ökning för ­rapporten 2016 vara att vänta.

– Vi har sju hundspanns­arrangörer, åtta som arran­gerar snöskoterturer, sex företag som ordnar bilkörning på is. Det här är en tydlig spinoff-effekt på biltestindustrin. Det här har också lett till ökad standard på boendesidan. Förr var det i huvudsak regional turism här, andra svenskar och skandinaver som campar. Det är helt sagolikt hur det utvecklat sig, det kunde man inte tro för några år sedan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om