Skoteråkare riskerar livet på järnvägen

Livsfara. Det är dags för vintermarknad i Jokkmokk och då lever många skoteråkare extra farligt.- Det är inte frågan om, utan när, någon blir ihjälkörd av tåget, säger Johan Masgård, driftschef vid Ibab, Inlandsbanan AB i Östersund.

Arvidsjaur2006-02-02 00:00
Att det är olagligt att köra på järnvägen verkar inte avskräcka en del skoteråkare. Risken att bli ihjälkörd tycks de omdömeslösa skoterförarna inte heller ha lagt in i sina kalkyler.<br /><br />- Detta är fullkomligt livsfarligt, jag fattar inte vad folk tänker med, säger Johan Masgård.<br /><br /><h3>Incident i fjol</h3>Han var själv nära att kollidera med skoteråkare vid en incident utanför Arvidsjaur för ett år sedan då en grupp snöskoterförare korsade järnvägsspåret framför tåget.<br /><br />Trots nödbromsning passerade Masgård platsen med bra fart. Ingen människa skadades den gången men resultatet blev så kallade hjulplattor på flera hjul, med dyrbar omsvarvning av hjulen som följd.<br /><br />Utanför Torneå omkom två italienska ungdomar när ett hundspann den 26 december förra året kolliderade med ett tåg. Johan Masgård och hans kollegor väntar bara på att en dödsolycka ska inträffa även på svensk sida.<br /><br />- Det är inte frågan om, utan när vi kör ihjäl den första skoteråkaren på Inlandsbanan, säger han.<br /><br /><h3>Skräckfyllt minne</h3>- Man ryser vid blotta tanken. Folk kan sitta och köra sin snöskoter i godan ro längs järnvägen, en del har till och med kälkar med passagerare tillkopplade. Om ett tåg hinner upp dem i en kurva överlever de inte, så är det bara, säger han.<br /><br />Ulf Norman, ordförande för Arvidsjaurs järnvägsförening, har också skräckfyllda minnen från en marknadshelg då ett sällskap med vuxna och barn färdades på snöskotrar mitt i spåret.<br /><br />- Man blir både arg och rädd. Folk måste hålla sig undan från spåret, säger Norman.<br /><br /><h3>Marknadstrafik</h3>Under marknadsveckan trafikeras Inlandsbanan dagligen av tåg och arbetsfordon. Redan på tisdagen avgick det första lokdragna tåget med nio personvagnar från Östersund mot Jokkmokk.<br /><br />I dag, torsdag, börjar den dagliga, tidtabellsenliga, persontrafiken mellan Arvidsjaur och Jokkmokk respektive Gällivare och Jokkmokk.<br /><br />- På lördag går det två tåg från Arvidsjaur, dels Ibabs och dels järnvägsföreningens, påminner Ulf Norman.<br /><br /><h3>Enorma risker</h3>När Ingemar Johansson, vid spårunderhållsföretaget Carillion AB, för cirka en vecka sedan plogade upp banan mellan Arvidsjaur och Gällivare förskräcktes han av skoterspåren längs järnvägen.<br /><br />- Om jag såg skoterspår? Skojar du! Det har körts skotrar i anslutning till alla byar och samhällen längs banan, på vissa ställen hur mycket som helst, säger han.<br /><br />- Förutom att det blir hårdpackat och tungplogat tar de ju enorma risker. Jag har försökt prata med en del och ibland polisanmält men det verkar inte hjälpa ett dugg. Vissa personer nonchalerar riskerna fullständigt, jag har sett skoterspår i bergsskärningar, genom järnvägstunneln utanför Jokkmokk, på bron över Stora Lule älv och även mött snöskotrar. Det är ett arbetsmiljöproblem för oss som jobbar på banan, säger Johansson.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om