- Men eftersom jag är borta mycket så är det inte mig som kunderna ringer och beställer skidor från, säger landslagsskidskytten på telefon från Slovenien.
Björn Ferry har gått in som styrelseledamot i Arvidsjaursföretaget, något som de tre delägarna Lorens Hallnor och Torbjörn Åman, båda Arvidsjaur, och Jonas Wejdin, Torslanda, välkomnar.
- Det var som en dröm. Roligt, nu kan vi verkligen bli nummer ett i handeln med skidor, säger Lorens Hallnor.
E-handel med skidor
Jonas Wejdin berättar att det primära, när företaget startades, var att göra en riktigt bra e-handelssida:
- Vad vi skulle sälja var sekundärt.
Det blev skidor. Längdskidor och turskidor.
- För att vi kunde det, vi har produktkunskapen. Det är svårt att slå oss på fingrarna med kunskap, speciellt nu när Torbjörn Åman kom med i företaget för ett år sedan. Och nu, med Björn Ferry, lär vi bli oslagbara, säger Lorens Hallnor, före detta elitåkare i skidskytte.
Företagets stora kundgrupp finns bland de cirka 50 000 skidåkare som deltar i något av loppen under Vasaloppsveckan.
- Vi börjar knyta an mot klubbarna också, säger
Lorens Hallnor.
- Men vi har en hel del turåkare också bland kunderna, säger Torbjörn Åman, längdskidåkare och steg 3-utbildad tränare i längdskidåkning.
De berättar att de planerar att utöka sortimentet med produkter också för draghundsport och för skidskytte och skidorientering.
Ferry affischnamn
Tanken är att företaget ska växa och i och med att Björn Ferry nu blir företagets affischnamn växer intresset.
- Vi märkte det redan i går, måndag, när vi lanserade vår nya sida. Mot de cirka 400 unika besökare vi brukar ha per dag hade vi då omkring 1 000 besök, säger
Lorens Hallnor.
Björn Ferry kommer inledningsvis att bidra med sitt namn och sitt kunnande för att förbättra och utveckla företaget.
- Om ett antal år kan det mycket väl vara så att jag engagerar mig mycket mer. Och att man köper grejer på nätet känns som framtiden, säger han.