Seminarium samlade aktörer inom biltest

Intelligenta vägar, elbilar och deras räckvidd i kallt klimat, testbilar styrda av robotar ...Det var några av de saker som stod på agendan vid det biltestseminarium som på onsdagen hölls i Arvidsjaur.

Lars Holmqvist, före detta ordförande i den europeiska underleverantörsföreningen Clepa, tittade i kristallkulan och siade om hur fordonsindustrin utvecklas de kommande tio åren.

Lars Holmqvist, före detta ordförande i den europeiska underleverantörsföreningen Clepa, tittade i kristallkulan och siade om hur fordonsindustrin utvecklas de kommande tio åren.

Foto:

ARVIDSJAUR2013-02-07 06:00

Det handlar om Swedish Automotive Testing Seminar, SATS, som i år hölls för femte gången. Ett sjuttiotal personer - branschfolk, forskare och andra aktörer verksamma inom fordonsindustri och biltestverksamheten - fanns på plats.

Deltagarna fick bland annat veta om hur batterierna till elbilar fungerar i kyla och hur forskare och testföretag inom biltestnäringen i Norrbotten i syfte att få exakta och repeterbara resultat har börjat använda robotar för att manövrera testbilar.

Siade om framtiden
Andra föredrag handlade om vätgas och bränsleceller, om elektrifiering av lastbilar och långtradare och om intelligenta vägar som i realtid ger trafikanter och andra information om till exempel väder och väglag.

Lars Holmqvist, tidigare ordförande i den europeiska underleverantörsföreningen Clepa och nu konsult hos konsultföretaget Kreab Gavin Anderson, siade om framtiden: 2022 produceras mer än 100 miljoner fordon per år, cirka 20 miljoner fler än i år och elbilen kommer ta över:

- Det sker när batterierna är billighare än förbränningsmotorn och när man kan köra 500 kilometer på en laddning. Och det sker innan 2030.

"Framåtsyftande"
En titt i kristallkulan om vad som händer inom fordonsindustrin. Men ...

- Alla föredrag här i dag är framåtsyftande baserade på teknik som finns redan i dag, säger Peter Jeppsson, föreståndare på forskningscentret CASTT vid Luleå tekniska universitet.

Han berättar att det första seminariet 2008 kom till för att utöka dialogen mellan universitetet och övriga aktörer inom fordonstestverksamheten. Det första seminariet 2008 kom till för att utöka dialogen mellan universitetet och övriga aktörer inom fordonstestverksamheten.

- Vi samverkade sedan tidigare i olika projekt men genom seminariet visade man på helheten. Det första seminariet fick ett positivt utfall.

Seminariet har under åren delvis fått ändrat innehåll.

- Från början var vi mer fokuserade på detaljer inom fordonsmekanik. Nu är det mer övergripande presentationer om system och trender, säger Peter Jeppsson.

Peter Jeppsson, Luleå tekniska universitet, har varit med att arrangera biltestseminariet SATS sedan starten 2008. På onsdagen hölls det seminariet för femte gången.
Peter Jeppsson, Luleå tekniska universitet, har varit med att arrangera biltestseminariet SATS sedan starten 2008. På onsdagen hölls det seminariet för femte gången.
FAKTA SATS
Seminariet arrangeras av kompetenscentret CASTT, Centrum för bilsystemteknik och testning, vid Luleå tekniska universitet, i samarbete med Test Site Sweden och Swedish Proving Ground Association, SPGA.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om