SAS hoppas locka passagerare från norr

NY LINJE. Bilindustrin och biltestare, turister och mötes- och konferensdeltagare. Det är de resenärer som ska komma till Arvidsjaurs flygplats med SAS och direktlinjen från Köpenhamn.- Men det här är också en fantastisk möjlighet för er där uppe att åka ner till Köpenhamn och kanske vidare ut i Europa, säger Gunilla Ait El Mäkki, generalmanager vid SAS i Frankrike.

Arvidsjaur2005-12-10 00:00
I måndags började SAS trafikera linjen Köpenhamn-Arvidsjaur. Med på den allra första turen med flight SK1888 från Köpenhamn fanns 131 passagerare, varav nära 100 var turister.<br /><br />SAS hoppas att norrbottningarna och västerbottningarna också ska upptäcka den nya flyglinjen, som tar dem till Köpenhamn på två timmar.<br /><br />- Ibland tänker man kanske inte på den här möjligheten. Men det är en snabb förbindelse ned och från Köpenhamn finns bra förbindelser vidare ut i Europa. En fin möjlighet att göra en liten helgresa, man kan ju åka på fredagen och komma hem igen på måndagen.<br /><br /><h3>"En nischprodukt"</h3>Gunilla Ait El Mäkki säger att SAS i Sverige kommer att marknadsföra Köpenhamnslinjen på den svenska marknaden.<br /><br />- Den här linjen är en nischprodukt och finns därför kanske inte högst upp på listan, men jag är säker på att det finns ett rätt stort utrymme att göra något för att marknadsföra den.<br /><br />Med på Köpenhamnsplanet i går fanns, som Nyheter i Norr tidigare berättat, en grupp franska tyska, italienska och engelska köpare av incentive- och konferensresor som under helgen ska uppleva olika aktiviteter i Arvidsjaur och Arjeplog.<br /><br />Gunilla Ait El Mäkki säger att aktivitetsarrangörerna i Norrbottens inland är ganska duktiga på att ta emot utländska turister och besökare.<br /><br />- Jag tror i allmänhet att de säkert kan bli bättre. Ibland tänker vi ganska svenskt, och det här är ingen kritik, det är bara mänskligt. Men man kanske måste göra lite annorlunda ibland för att gästerna ska tycka att det är bra. Speciellt när man har incentivegrupper som har lite större önskemål på faciliteter och bekvämlighet.<br /><br />Turismföretagen i norr har också fördelar.<br /><br />- Vi har sett i undersökningar vi läst att man tycker att folk är väldigt vänliga i mottagandet.<br /><br />Den samiska kulturen är en annan tillgång, liksom klimat och natur.<br /><br />- Vad vi har sett härifrån Frankrike är att kunden tycker att det är viktigt att känna en genuinitet. Det tycker jag att man har med den samiska kulturen, den intresserar folk väldigt mycket. Sedan är det en oslagbar natur, folk söker det som är annorlunda och orört, och inte den massturism som finns på andra ställen.<br /><br /><h3>Poetiskt mörker</h3>- Snö, mörker och kyla kan också locka besökare. Att till exempel kunna sitta på en stor is och pimpla fisk kan vara helt fantastiskt. Jag kan alltid sälja skärgården, sol och svensk sommar, men kunder tycker faktiskt om det mörka, melankolin ... De tycker att det är något häftigt, nästan något poetiskt i naturen som vi har.<br /><br />Gunilla Ait El Mäkki lyfter också fram den svenska allemansrätten.<br /><br />- Den bidrar väldigt mycket till att kunna bygga upp turismen. Allemansrätten bidrar till frihetskänslan som besökaren får när den kommer upp till Lappland och det tror jag är oerhört viktigt.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!