Sänkt fart hotar biltestnäringen

En omfattande sänkning av högsta tillåtna hastigheter på inlandsvägarna skulle äventyra biltestnäringen.

Arvidsjaur2005-11-29 00:00
Det framgår av ett förslag till yttrande över hastigheterna på vägarna som Länsstyrelsens styrelse i Norrbottens län tar ställning till kommande fredag.

Sänkning av hastigheterna till 80 km/h på de finska vintervägarna har bidragit till en överflyttning av biltestverksamhet till norra Sverige.

En omfattande sänkning av hastigheterna på det lågtrafikerade vägnätet i Norrbottens och Västerbottens inland bör därför inte ske.

Så står det i ett förslag till yttrande som Länsstyrelsens styrelse väntas anta vid ett sammanträde i Luleå den 2 december.

Till departementet

Yttrandet som ska överlämnas till näringsdepartementet innehåller några sammanfattande punkter:

Prioritera åtgärder för ökad efterlevnad av gällande hastighetsgränser. Exempelvis fler hastighetskameror, höjda böter och variabla hastighetsnedsättningar.

Samtliga transportpolitiska delmål måste beaktas fullt ut. Bland annat en restidsförlängning med två minuter på en sträcka av 20 kilometer har stora värden i en samhällsekonomisk kalkyl.

Kan ersätta underhåll

Hastighetsnedsättningar får inte ersätta fysiska åtgärder. Risk finns att sänkta hastigheter ersätter investeringar, underhålls- och driftsåtgärder framför allt på vägarna i norra Norrlands inland.

En ökad användning av varia-bla hastigheter är positivt.

Förändringar i hastighetssystemet måste beakta regionala förhållanden.

Till exempel att 110-vägar gynnar biltestnäringens utveckling

Höga snövallar

I förslaget sägs att även hastigheterna 40, 60, 80, 100 och 120 km/h bör kunna användas.

Dessutom pekar förslaget på att höga snövallar längs norrländska vägar innebär bättre sido-områden, vilket bör beaktas när framtida vinterhastigheter ska utformas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om