Ett tjugotal medlemmar fanns på plats för att ta del av informationen. På plats fanns för att informera fanns också Bengt Norén, chef för kommunens arbetsmarknadsenhet, eftersom den långsiktiga lösning som arbetats fram involverar såväl snöskoterföreningen, kommun och näringslivet.
Förslaget går ut på att skoterföreningen fungerar som beställare och kommunen, genom arbetsmarknadsenheten och i samverkan med Arbetsförmedlingen, tar på sig att utföra arbetet på lederna. Vintertid handlar det om att prepararera lederna, under barmarksperioden om, skyltning, röjning av sly, brobyggen med mera.
Bättre än väntat
– Det är en otrolig chans att skapa infrastruktur runt samhället och längs skoterlederna, sa Bengt Norén.
– Vi har kämpat hårt för det här och det blev bättre än förväntat, nu har vi möjlighet att få hur bra leder som helst. Slavlägret som det har inneburit att sitta i styrelsen upphör i och med det här, säger Mattias Jonsson.
Ännu handlar det om ett förslag.
– Från kommunens och statens del är allt klart. Nu är det upp till skoterförening och näringsliv att ta ställning, sa Bengt Norén.
Detta kommer att ske under de närmaste veckorna. Snöskoterföreningen tar upp frågan vid ett extra årsmöte tisdag 22 september. Då ska också en ny styrelse väljas.
Oklar finansiering
Om föreningen och näringslivet säger ja till förslaget kommer avtal att skrivas med kommunen.
En arbetsgrupp bestående av representanter för föreningen och näringslivet ska också utses. Arbetsgruppens uppgift blir att, som beställare, fastställa vilka leder som ska prepareras och vilka av dessa som ska prioriteras.
Det ligger fortfarande på föreningen och näringslivet att få in pengar till arbetet med lederna, för kostnader för till exempel bränsle, bandvagn, arbetskläder, ledmarkeringsmaterial, reservdelar och reparationer.