– Det bästa är om det inte byggs nånting på våra marker, men vi har gjort bedömningen att vi kan hantera det här. Det gör minst skada där. Om de inte fått bygga där så hade de kanske byggt någon annanstans som påverkat mer., säger Patrik Lundgren, ordförande för Östra Kikkejaure sameby.
Får ni betalt för det här intrånget?
– Vi har skrivit ett avtal som reglerar det här och får viss kompensation, men det är småpengar, säger Patrik Lundgren utan att nämna någon summa.
Sametinget är mer kritisk till etableringen. I ett remissvar från juli 2107 undertecknat av sametingets näringslivschef Lars-Ove Sjajn och samhällsplaneraren Anne Walkeapää bedöms att biltestverksamheten ”påtagligt kan försvåra renskötselns bedrivande” och vidare att ”flyttledens nyttjande kan försvåras och att den svåra passagen försvåras ytterligare”.
I ett genmäle (170718) skriver Kristofer Lundström, vd för Laponia Hotell och Konferens, att ”Sametinget beskriver korrekt de förhållanden som råder på det berörda området”. Men Lundström poängterar att verksamheten ska ske under begränsad tid (december-mars) och att man är överens med Östra Kikkejaure sameby.
Anders Harr, ordförande för Miljö-, bygg- och hälsoskyddsnämnden, säger att det är en gammal grustäkt som exploateras och att verksamheten är kringgärdad med en rad föreskrifter.
– Om det sedan är biltestbana eller eventbana spelar mindre roll i sammanhanget. I båda fallen handlar det ju om bilar som framförs.