Det var på grund av Nextjets dåliga ekonomi, och att man var tveksamma till om företaget har vad som krävs för att uppfylla sina åtaganden, som Transportstyrelsen drog in deras flyglicens från och med 17 november. Bolaget fortsätter ändå att sälja biljetter efter detta datum, något som Konsumentombudsmannen, KO, sett allvarligt på. I stämningsansökan yrkar KO bland annat på "att domstolen ska ålägga Nextjet att vid försäljning av flygbiljetter som sker på företagets webbplats lämna klar, tydlig och framträdande information om att företaget för närvarande inte får genomföra flygningar efter den 17 november."
Dessutom vill KO att domstolen ska förbjuda företaget, att vid marknadsföring av flygresor som ska utföras av Nextjet, använda påståendet "det kan komma att vara annan operatör än Nextjet som utför flygningen/flygningarna" eller andra liknande påståenden.
Ralf Lundberg som är vd för Arvidsjaurs flygplats berättar idag att flygplatsstyrelsen fattat beslut om att inte sälja Nextjets biljetter för flighter efter den 17 november.
– Vi vill inte vara dem som säljer biljetter i ett osäkert läge så att någon råkar illa ut. Vi bokar biljetter som vanlig fram till den 17:e, men efter det måste vi vara ärliga och säga att vi inte vet vad som händer.
Vad betyder det här för Arvidsjaurs flygplats?
– Det är inte bra. Det slår tillbaka på såväl flygplatsen som regionen. Det blir ett inkomsttapp för flygplatsen. Bara i september har vi sett en minskning i passagerarsiffror med ungefär 30 procent jämfört med i fjol.
Vad fattas för att ni ska återuppta biljettförsäljningen?
– Vi vill se en förnyad licens och att man har löst problemen man har för framtiden.
Nyheter i norr har sökt Nextjets presschef Henning Lindberg utan att lyckas. På Nextjets hemsida skriver man i ett pressmeddelande att åtgärder sedan KO:s kritik har vidtagits, genom att i bokningsprocessen, på bekräftelsen och i en nyhet på nextjet.se, upplysa om att det kan vara annan operatör som utför flygningarna.
"Det meddelades Konsumentverket i ett svar på skrivelsen. Trots detta har Konsumentombudsmannen, utan att ge Nextjet vidare information eller ytterligare chans att yttra sig, lämnat in en stämningsansökan till Patent- & marknadsdomstolen. Det gör att saken troligtvis kommer att avgöras rättsligt, även om Nextjet hellre sett att ärendet retts ut i en dialog mellan Nextjet och Konsumentverket."