Emma Lindgren Granström och Nina Hägg håller både i drop in, tar emot tidsbokningar samt åker ut till äldreboenden för att hjälpa de äldre med olika tekniska problem de kan ha stött på.
– Det är väldigt brett. Alla är ju olika kunniga. Men mestadels är det telefoner som vi hjälper till med, säger Nina Hägg.
De berättar att det kan röra sig om allt från vad alla appar och ikoner betyder till att ringa telefonsamtal och använda sig av kamerafiltren i Snapchat.
– Många är rädda att göra fel. Det kan vara att telefonen har slutat fungera och så får man inte igång Bank-id – vad beror det på? Då blir det detektivarbete och så inser man att det kan vara en för gammal telefon som man måste uppdatera, säger Emma Lindgren Granström.
Är det oro eller nyfikenhet som driver mest?
– Många kommer för att de är nyfikna, men många kommer också för att de måste. Just det här med Bank-id till exempel. Man måste ha Bank-id för nästan allt nuförtiden. Man blir påtvingad för att kunna vistas i samhället och nyttja det till fullo, säger Emma Lindgren Granström.
– Jag skulle säga att många är oroliga eftersom det är lite farligt. Men ju mer de lär sig ju mer nyfikna blir de. Det gäller att vända oron till nyfikenhet att våga prova, fyller Nina Hägg i.
Emma Lindgren Granström tar upp ett exempel:
– Det gäller att hitta intressen. En del är till exempel intresserade av stickning och då kan man visa att det finns mönster på nätet. Visa att det finns saker som man tycker är roligt. Då blir det som ett driv som är kul att ta sig an. Då blir det inte bara något man måste göra.
Här är Emmas och Ninas bästa tips på hur du kan stötta andra digitalt:
- Låt personen aktivt göra saker själv – ta inte över.
- Ta en sak i taget och steg för steg. (Lär till exempel ut att skicka sms vid ett tillfälle, mms vid ett annat.)
- Förklara inte överdrivet mycket, men var tydlig.
- Ha tålamod.
- Säg inte att man ska "trycka" på skärmen – "dutta" i stället.
- Det kan vara svårt att handleda via telefon – det kan då vara bra att instruera samtidigt som man gör samma sak på sin egen telefon.
- Om man är skakig i händerna kan ett alternativ vara att använda talfunktionen i telefonen.
- Anpassa textstorlek till användaren.