Det var i samband med alpina VM i Åre som Ibab presenterade sin offert för infrastrukturministern.
Om staten klassar Inlandsbanan som ett riksintresse, alltså en viktig del i det svenska järnvägsnätet, och beviljar medel till att upprusta de nedlagda tvärbanorna Arvidsjaur-Jörn och Furudal-Bollnäs, samt delen Mora-Filipstad, skapas förutsättningar för utveckling. I Ibab:s begäran ingår också att staten ger pengar till bärighetshöjning av delen mellan Arvidsjaur och Jokkmokk.
- Med 600-700 miljoner kronor skulle vi komma ganska långt, säger Ulf Eliasson.
Stora skogstillgångar
Ibab pekar i sin offert på att Inlandsbanan drar fram i en del av landet med stora skogstillgångar och att skogsråvaran är och kommer att vara viktig för både skogsindustrin och för energisektorns behov av förnyelsebar råvara.Den i dag största godskunden på Inlandsbanan är Härjedalens miljöbränsle AB i Sveg, som dessutom planerar stora investeringar. I Storuman bygger Skellefteå Kraft en anläggning för produktion av pellets, el och värme, och i Vansbro, vid en nedlagd del av Inlandsbanan, tillverkar Västerdala Bioenergi pellets. Och givetvis vill Ibab, i takt med att kommersiell tillgänglighet, köra sina lok och motorvagnar med alternativa bränslen.
Godstrafiken
En upprustning och bärighetshöjning från 16 till 22,5 tons axeltryck av delen Arvidsjaur-Jokkmokk skulle vara en viktig åtgärd för att göra Inlandsbanan till en komplett del av det svenska järnvägsnätet. Detsamma gäller tvärbanan Arvidsjaur-Jörn, ett nyöppnande av den delen skulle enligt Ibab innebära mycket stora möjligheter för att utveckla godstrafiken efter hela Inlandsbanan och möjligheterna att leda om tågtrafik till och från andra platser i norra Sverige.- Cirka 100 miljoner skulle det kosta att öppna tvärbanan Arvidsjaur-Jörn, säger Ulf Eliasson.
Han räknar dock inte med några snabba löften om pengar till Inlandsbanan från infrastrukturministern.
- Det här är ett sätt för oss att påverka debatten och tänket i energifrågan, men vi väntar på att få en reaktion från Åsa Torstensson, säger han.
Jerry Johansson, s, kommunalråd i Arvidsjaur, välkomnar Ibab:s initiativ:
- Det skulle bland annat innebära en möjlighet till avlastning från stambanan, om Norrbotniabanan inte skulle bli av, en lösning som innebär att gods skickas på Inlandsbanan för att ge utrymme för fler persontåg på stambanan. Det är roligt att Ibab uppvaktar regeringen om det här, säger Jerry Johansson.