"Projektet ska inte förstöra renskötseln"

Rail test nordic tror inte att tågtestbanan kommer att innebära slutet för renskötseln i Mausjaur sameby."Vi ska göra allt vi kan för att rennäringen ska kunna överleva och utvecklas", säger vd Lars-Åke Tjernström.

Järnvägen mellan Jörn och Arvidsjaur öppnades den 1 december 1928 och trafiken upphörde den 27 maj 1990. Planerna att öppna banan för tågtester har skapat stor oro bland renskötare i Arvidsjaur. (Arkivbild)

Järnvägen mellan Jörn och Arvidsjaur öppnades den 1 december 1928 och trafiken upphörde den 27 maj 1990. Planerna att öppna banan för tågtester har skapat stor oro bland renskötare i Arvidsjaur. (Arkivbild)

Foto: Malin Johansson

ARVIDSJAUR2015-03-31 05:00

Tillsammans med konsultföretaget Tyréns tittar Rail test nordic på förutsättningarna för en miljökonsekvensbeskrivning av tågtestbanan. På onsdag planeras ett möte med politiker i Norrbotten och Västerbotten för att diskutera finansieringen.

– Det kostar en hel del pengar att genomföra det, säger Lars-Åke Tjernström.

Men svårigheten att hitta finansiering är inte det enda motståndet som projektet möter.

– Det är bara att konstatera att samebyn inte är positiv till det här. Det stör deras verksamhet, säger Lars-Åke Tjernström.

Konstruktiv dialog

Han vill ändå påstå att dialogen med Mausjaur sameby är konstruktiv.

– De står inte på barrikaderna och säger aldrig i livet. De vill hitta lösningar och det vill vi också. Vi har en bra dialog om hur vi ska lösa det.

Men Mikael Jonsson säger att han måste sluta med renskötseln om det här blir verklighet?

– Så dramatiskt ska det inte bli för samebyn, men givetvis är det ett ingångsvärde att känna oro och det har vi full respekt för. Det här innebär konsekvenser för dem, men att sluta med renskötseln tror jag inte är slutprodukten.

300 årsjobb

Företaget vill skapa ett 20-tal viltövergångar för att den fria strövningen ska kunna fortsätta och Lars-Åke Tjernströms ambition är att samerna ska få en bisyssla genom att ansvara för stängslet.

– Det här är årsjobb för 300 människor i bygden i framtiden, därför måste vi kombinera det och hitta lösningar, säger han.

Renskötseln vill Lars-Åke Tjernström lyfta fram som en tillgång snarare än ett motsatsförhållande.

– Vi ska ha Nordic i begreppet både i tester och i miljön för människorna som kommer hit från Europa och världen.

Att Västra Kikkejaur sameby upplever att de ännu inte fått förklara vilka konsekvenser banan får för deras renskötsel är inget konstigt enligt Lars-Åke Tjernström.

– Vi vet inte om projektet blir av än. Då vi startar MKB:n inleder vi dialogen, säger han.

Rail test nordic

Företaget Rail test nordic vill förvandla tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn till en testanläggning för järnvägsutrustningar, tåg och teknisk utveckling av spår, samt infrastruktur och högspänningssystem. Målsättningen är att bli ledande i Europa.

En första förstudie har genomförts och just nu pågår en mer djupgående realiseringsstudie som kommer att ligga till grund för beslut och finansiering. Därefter kan projektering och rivningsarbete starta.

Investeringen beräknas till 1,6 miljarder kronor och enligt bolaget kan 300 årsarbeten tillskapas. Kompetensutvecklingen ska säkras via samarbete med Luleå tekniska universitet och andra forskningsinstitutioner, samt med den biltestverksamhet som pågår i regionen.

Källa: Rail test nordic

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om