Tillsammans med konsultföretaget Tyréns tittar Rail test nordic på förutsättningarna för en miljökonsekvensbeskrivning av tågtestbanan. På onsdag planeras ett möte med politiker i Norrbotten och Västerbotten för att diskutera finansieringen.
– Det kostar en hel del pengar att genomföra det, säger Lars-Åke Tjernström.
Men svårigheten att hitta finansiering är inte det enda motståndet som projektet möter.
– Det är bara att konstatera att samebyn inte är positiv till det här. Det stör deras verksamhet, säger Lars-Åke Tjernström.
Konstruktiv dialog
Han vill ändå påstå att dialogen med Mausjaur sameby är konstruktiv.
– De står inte på barrikaderna och säger aldrig i livet. De vill hitta lösningar och det vill vi också. Vi har en bra dialog om hur vi ska lösa det.
Men Mikael Jonsson säger att han måste sluta med renskötseln om det här blir verklighet?
– Så dramatiskt ska det inte bli för samebyn, men givetvis är det ett ingångsvärde att känna oro och det har vi full respekt för. Det här innebär konsekvenser för dem, men att sluta med renskötseln tror jag inte är slutprodukten.
300 årsjobb
Företaget vill skapa ett 20-tal viltövergångar för att den fria strövningen ska kunna fortsätta och Lars-Åke Tjernströms ambition är att samerna ska få en bisyssla genom att ansvara för stängslet.
– Det här är årsjobb för 300 människor i bygden i framtiden, därför måste vi kombinera det och hitta lösningar, säger han.
Renskötseln vill Lars-Åke Tjernström lyfta fram som en tillgång snarare än ett motsatsförhållande.
– Vi ska ha Nordic i begreppet både i tester och i miljön för människorna som kommer hit från Europa och världen.
Att Västra Kikkejaur sameby upplever att de ännu inte fått förklara vilka konsekvenser banan får för deras renskötsel är inget konstigt enligt Lars-Åke Tjernström.
– Vi vet inte om projektet blir av än. Då vi startar MKB:n inleder vi dialogen, säger han.