Problemlösning på skolschemat

Vad sägs om automatiska imtorkare till visiren på ishockeyspelarnas hjälmar? Eller varför inte en hållare för spegeln i sminkväskan? Två av de ideer till uppfinningar som kläcktes när särskoleklassen på Frid-hemsskolan i Arvidsjaur i går hade problemlösning på schemat.

Arvidsjaur2006-02-24 00:00
- Hej! Vi ska prata om uppfinningar, och vi ska börja jobba med era egna ideer. Vad tycker ni om det? frågar Martina Johansson, ungdomsinformatör hos Innovation Norrbotten i Luleå, när hon presenterar sig för eleverna i särskoleklassen.

Martina fanns i går på högstadieskolan för att inspirera eleverna i några av högstadieklasserna på Fridhemsskolan i det här med uppfinningar.

Eller att lösa problem. Åt sig själva och åt andra.

- Om ni jobbar med uppfinningar, då är det ju problem ni ska lösa, sa Martina när hon träffade eleverna.

Eluppvärmda glasögon

Problem finns överallt. Eleverna funderade en kort stund och räknade sedan upp flera stycken.

Som att stiga upp på morgonen till exempel. Eller att hitta kammen eller andra saker. Glasögonen som immar igen. Snöskotern som inte vill starta. Eller farsan som snarkar …

- Fundera på hur man kan lösa sådana problem, sa Martina.

Det gjorde ungdomarna, och presenterade strax en rad lösningar. Till exempel eluppvärmda glasögon och specialverktyg att reparera snöskotern med.

- Bra jobbat! Nu har ni kommit på jättemånga uppfinningar, och just sådana här grejer som gör vardagen enklare, berömde Martina.

Hennes besök i klassrummen syftar till att få eleverna att jobba med uppfinningar som verktyg. Att se problem som möjligheter.

- Tanken är att få eleverna att tänka fritt, att tänka utanför gränserna och ramarna, och kanske bli entreprenörer eller uppfinnare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!