Positiva tongångar på Arvidsjaurs flygplats

Sedan Nextjets konkurs i maj har Arvidsjaurs flygplats stått utan trafik, men nu är ny upphandling gjord. Ralf Lundberg, flygplatsens vd, ser fram emot hösten. "Jag tror det här kommer att bli väldigt bra."

Vintertid är flygplatsen en viktig knutpunkt för bygden, något som även syns runtom i byggnaden. "Vi får mycket samtal nu från biltestarna hur det ser ut inför vintern, så det känns ju bra att det äntligen är löst. Det är klart att det här har varit något av ett orosmoln", säger Ralf Lundberg, vd för Arvidsjaurs flygplats.

Vintertid är flygplatsen en viktig knutpunkt för bygden, något som även syns runtom i byggnaden. "Vi får mycket samtal nu från biltestarna hur det ser ut inför vintern, så det känns ju bra att det äntligen är löst. Det är klart att det här har varit något av ett orosmoln", säger Ralf Lundberg, vd för Arvidsjaurs flygplats.

Foto:

ARVIDSJAUR2018-08-15 16:26

I mitten av september startar den nya linjen, vilket innebär fyra månader utan trafik mellan Arvidsjaur och Arlanda. Och Lundberg tror att resenärerna snabbt kommer att hitta tillbaka till flygplatsen.

– Jag tror att när vi får den här trafiken så får vi mycket bättre trafik, och även bättre prisbild. Så jag tror i kommer få igen våra resenärer ganska snabbt.

Som han ser det kommer den nya linjen med flera fördelar gentemot tidigare problemfyllda vintrar på grund av förseningar, inställda flyg och kvarlämnade bagage.

– Det här tror jag absolut blir bra. Regional Jet OÜ var här och flög Estoniaplanet när AG Travel trafikerade sträckan, och det var inga problem alls. Det är en fin maskin, ny och fräsch. Nu försöker vi få fram tidtabeller hur det ska flygas och även bokningsmöjligheter. Det är lite krångligt att lösa det med bokningen, men det ordnar sig på något sätt.

Regional Jet OÜ ägs till 51 procent av den estniska staten och de övriga 49 procenten ägs av polska statens flygbolag LOT. Linjen kommer att trafikeras med en jetmaskin, Bombardier CRJ900, med 90 säten. Nextjets maskin hade 68 säten, men Lundberg menar att de inte kunde ta mer än 60 passagerare på grund av viktbegränsningarna. Nu kan resenärerna även se fram emot en betydligt kortare färdväg.

– När vi hade mellanlandning i Lycksele var tiden två timmar och tio minuter. Nu blir det ingen mellanlandning och med det här planet kommer det ta kring en timme. Fördelen med den här maskintypen är också att här kan du lasta hur mycket du vill. Det blir inga väskor kvar på avresedestinationen, säger Lundberg.

Hur har det varit på flygplatsen sedan Nextjets konkurs?

– Det har varit rätt så bra. Från början var alla väldigt oroliga, vad händer nu? Men vi gjorde snabba åtgärder. Alla gick ner till dagtid och så har vi hyrt ut folk till olika flygplatser, privata företagare, kommunen och ett par stycken har haft tjänstledigt. Så av våra 28 fast anställda så har 12 stycken varit ute på annat. Sedan har vi hamnat i semestertider också så det har lösts sig ganska bra. Och nu kom äntligen beskedet om den nya trafiken, så nu är alla uppåt igen.

TRAFIKPLIKTEN

Trafikverket har ett uppdrag att verka för en grundläggande tillgänglighet gällande interregional kollektivtrafik. Ett sätt att lösa tillgänglighetsproblem är att avtala om trafik som inte kan upprätthållas kommersiellt. För Arvidsjaurs del så har Nextjet tidigare valt att flyga kommersiellt på sträckan, men måste ändå följa trafikplikten. Trafikplikten reglerar sådant som biljettpriser, antal avgångar, stolar, kapacitet och regularitet. Nextjet la in ett anbud vid upphandlingen på sträckan under våren, men Trafikverket godtog en anbudet då det ej ansågs leva upp till kraven. Den 15 september börjar Regional Jet OÜ trafikera linjen på uppdrag av Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!