I dagsläget är det personal från Luleå som bemannar arbetsförmedlingens kontor i Arvidsjaur för bokade besök. Nu rekryteras ytterligare personal till Luleå för att kontoret i Arvidsjaur ska kunna bemannas mer kontinuerligt. Rekryteringsprocessen pågår och väntas vara klar inom två veckor.
Planen är att bemanningen i Arvidsjaur kommer att motsvara två heltidstjänster. Personalen kommer att ha bokade kundbesök. Spontanbesök hänvisas fortsatt till servicekontoret.
– När det här kontrabeslutet kom om att kontoret ska öppna igen var vi på gång att rekrytera men då slog pandemin till och satte stopp, men nu har vi tagit omtag, säger Marita Lundgren.
När kan personalen börja?
– Det beror på vilka man väljer och hur snabbt de kan sluta i fall de har en nuvarande anställning. Urvalet är inte gjort än så det är svårt för mig att svara på i dag.
Det blir ett samarbete mellan A-kommunerna och personalen som anställs kommer även att resa till Arjeplog. I dag är det personal från Luleå som gör dessa resor. Men även i framtiden kan Luleåpersonal förstärka inlandet i olika ärenden.
– Är det en kompetens som inte finns hos de som jobbar i Arvidsjaur förstärker vi med kompetens från Luleå. Jag har ansvar för alla de här kommunerna, att vi ger en bra service, säger Marita Lundgren.
På grund av coronapandemin sker dock färre resor eftersom många möten genomförs digitalt i stället. Enligt Marita Lundgren finns det även mycket digital service på arbetsförmedlingens hemsida.