Utredningen följdes av en fördjupad studie.
- Enligt den har godstransporter på tvärbanan potential, säger Jan-Eric-Sandberg, ordförande i IBAB.
Växande gruvnäring
Framförallt handlar det om skogsråvara.- Därutöver ökar intresset för gruvbrytning i Västerbotten. Blaikengruvan ska igång. Dessutom förs diskussioner att öppna gruvan i Stekenjokk på nytt. Malmen måste transporteras ner till Boliden. Då är järnväg ett vettigt alternativ, anser Sandberg.
Att rusta den 76 kilometer långa tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn beräknar IBAB kostar mellan 90 och 120 miljoner kronor.
- En blygsam summa i järnvägssammanhang, tycker Sandberg.
Övertalningskampanj
För IBAB gäller det först att övertyga näringen om fördelarna med godstransporter per järnväg. Därefter statsmakterna.- Minskat oljeberoende, stigande bränslepriser, konkurrenskraftiga fraktpriser med tåg och ökad trafiksäkerhet talar till vår fördel, förklarar Sandberg.
Inlandsbanan förvaltas av IBAB. Godstransporterna skulle öka intäkterna.
Någon persontrafik mellan Arvidsjaur och Jörn per järnväg tror dock inte Sandberg på.
Bättre än väntat
- I det korta perspektivet finns inget underlag.Samtidigt kan Arvidsjaurs förre kommunalråd glädjas åt framgångarna för kommunens flygplats. Sandberg arbetade hårt för att den skulle byggas.
- Utvecklingen är bättre än jag själv vågade hoppas en gång i tiden. Ändå tyckte många belackare att jag svävade i det blå. Det är verkligen kul och viktigt för Arvidsjaur att flygplatsen går så bra.
Enligt uppgifter som Piteå-Tidningen tagit del av kommer SAS att utöka antalet turer till Köpenhamn från två till tre per vecka.